Σήμερα όλοι μέσα  στο ψυγείο μας έχουμε ένα μπουκάλι Αγελαδινό γάλα, ποια είναι όμως η αλήθεια;

Το χρειάζεται πράγματι ο οργανισμός μας; Υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις; Στα ερωτήματα γράφει και μας απαντάει η Κατερίνα Μιχαηλίδου Διεθνώς Πιστοποιημένη Σύμβουλος Γαλουχίας IBCLC.

Ας ξεκινήσουμε από το ιδανικό γάλα για τον Άνθρωπο – ΤΟ ΜΗΤΡΙΚΟ!
Ως ανώτερο θηλαστικό ο άνθρωπος για πόσο διάστημα χρειάζεται το μητρικό γάλα;

Αποκλειστικά με μητρικό γάλα τους πρώτους 6 μήνες ζωής του και μετά έως τον πρώτο χρόνο με συμπληρωματικές τις στέρεες τροφές όπου και μπορεί να συνεχιστεί ο μητρικός θηλασμός έως τα δυο και πλέον χρόνια (σύμφωνα με ανθρωπολογικές μελέτες και τα δεδομένα του ΠΟΥ)
Το αγελαδινό γάλα δεν επιτρέπεται σύμφωνα με τον ΠΟΥ και την ΑΑΠ να χορηγείται  σε βρέφη λόγω πολύ μεγάλης πιθανότητας να παρουσιαστεί αλλεργία – και στις σπάνιες εξαιρέσεις ενδεχομένως να χρειάζεται εξειδικευμένο γάλα με την συγκατάθεση των γονέων αφού ενημερωθούν από τους επαγγελματίες υγείας για κάθε πιθανή επιπλοκή η δυσανεξία ,αλλεργική πρωκτοκολλίτιδα κλπ.

Τι περιέχει στην πραγματικότητα ένα ποτήρι γάλα αγελάδας εκτός από τα συνηθισμένα συστατικά ( πρωτεΐνες, υδατάνθρακες κλπ);

Δυστυχώς συνήθως το αγελαδινό γάλα περιέχει:
– αυξητικές ορμόνες ((IGF-1)
-κορεσμένα λιπαρά 
– αλλεργιογόνες πρωτεΐνες 
-υπολείμματα φαρμάκων, κοκ
-διοξίνες 

Μια από τις πιο αφοπλιστικές εισηγήσεις (εκτός των άλλων)σχετικά με όλο αυτό το θέμα είναι του παγκόσμιου κορυφαίου επιδημιολόγου και ερευνητή στον τομέα της διατροφής και της υγείας του Δράση Τ.Colin Campbell:
Προσοχή στη κατανάλωση του αγελαδινού γάλακτος διότι ο συσχετισμός μεταξύ της πρόληψης ζωικών ποσοστών πρωτεΐνης από το γάλα και καταγμάτων εμφανίζεται να είναι τόσο ισχυρός όσο η ταύτιση του καπνίσματος και του καρκίνου των πνευμόνων!

Πόσο απαραίτητο είναι το γάλα για τον άνθρωπο;

Από ότι φαίνεται καθόλου! Να θυμάστε ότι το γάλα που έχουμε τόσο μεγάλο πρόβλημα αφομοιώνοντας μετά τη βρεφική ηλικία είναι αγελαδινό γάλα, όχι το μητρικό γάλα. Στην πραγματικότητα, είμαστε το μόνο είδος στη Γη που καταναλώνει το γάλα άλλου ζώου!

Δεδομένου ότι μόνο η λειτουργία της λακτάσης είναι η πέψη της λακτόζης στο γάλα, τα περισσότερα είδη θηλαστικών βιώνουν μια δραματική μείωση της δραστηριότητας του ενζύμου μετά τον απογαλακτισμός που σημαίνει ότι ο άνθρωπος δεν μπορεί να το αφομοιώσει, η δυσκολεύεται με μεγάλη επιβάρυνση.

Ο άνθρωπος συνηθίζεται να πίνει γάλα γιατί χρειάζεται την πρωτεΐνη και το ασβέστιο σωστά;

Αυτός είναι ένας ακόμη μύθος που διαιωνίζεται και ξεκίνησε με την βιομηχανική επανάσταση προωθώντας τις γαλακτοβιομηχανίες!
Αυτό που διαπιστώνεται σύμφωνα και με έναν από τους διατροφολόγους – ερευνητές τον Robert P. Heaney- είναι ότι καθώς η κατανάλωση πρωτεΐνης στο γάλα αυξάνεται μειώνεται η απορρόφηση ασβεστίου καθώς αυξάνεται και το ποσοστό ασβεστίου που χάνεται στα ουρά από τα νεφρά
(Αντιθέτως ως κατάλληλο μεταβολισμό του ασβεστίου μέσω Εναλλακτικών τροφών πλουσίων σε ασβέστιο  βοηθά η πρόσληψη βιταμίνης D3- (στις ΗΠΑ συστήνουν από 800-1200mg/ημερησίως
Αριθμοί ανά 100 γραμμάρια, μονάδα mg
πράσινα φυλλώδη σπανάκι (83), και όσπρια  70, ρεβίθια (75)μπρόκολο (246), φουντούκια 60, ταχίνι 331, τυρί 100, αυγά (27)
-(συμβουλευτείτε τον διατροφολόγο και τον θεράπων ιατρό σας)-

Γιατί τα παλιά τα χρόνια οι παππούδες μας που έπιναν αγελαδινό γάλα δεν είχαν αρνητικές επιπτώσεις τι άλλαξε μετά;

Σαφώς μετά την έγκριση του FDA κατόπιν εισηγήσεως της Μonstanto
να χορηγείται γενετικά τροποποιημένη αυξητική ορμόνη (IGF-1), rbST -στις αγελάδες ώστε να παράγουν 20-30%περισσότερο γάλα από ότι θα μπορούσαν “φυσιολογικά”. Προφανώς η κτηνοτροφία αλλά και η σύσταση του αγελαδινού γάλακτος επιβαρύνθηκε στο έπακρο με δυσμενή αποτέλεσμα τα (θα θυμάστε την νόσο των τρελών αγελάδων για να αναφερθούμε  ενδεικτικά ) – θα το περιγράφαμε κυριολεκτικά σαν θρίλερ!
Επίσης οι μελέτες στην εποχή μας καταδεικνύουν τα αρνητικά αποτελέσματα κατανάλωσης αγελαδινού γάλακτος – κάτι που δεν μπορούσε να γίνει παλιά και βεβαία να επισημάνουμε και την γενική επιβάρυνση του περιβάλλοντος κλπ.

Κάτι άλλο είναι ότι η πρωτεΐνη γάλατος βρίσκεται “κρυμμένη” σχεδόν Παντού! Από περιέργεια διαβάστε μια ετικέτα από ένα προϊόν πχ ψωμί του του, μπισκότα κλπ και θα δείτε να αναγράφεται στα συστατικά -ΠΡΩΤΕΪ́ΝΗ ΓΑΛΑΚΤΟΣ!

Οπότε η επιβάρυνση είναι πολύ μεγάλη.

Έρευνες  τι έχουν δείξει τα τελευταία χρόνια, σχετικά με την κατανάλωση του αγελαδινού γάλακτος;

Ας δούμε μερικά αρνητικά στοιχεία για την υγεία μας που σχετίζονται με την κατανάλωση γάλακτος.

  • Το γάλα είναι ο λόγος που μια στις 6 Αμερικανίδες θα αναπτύξει καρκίνο του μαστού.
  • 25 Εκατομμύρια Αμερικανίδες μετά την ηλικία των 40 ετών έχουν εντοπιστεί με αναπηρική αρθρίτιδα και οστεοπόρωση (στην κατηγορία αυτή έχουν καταναλώσει 1 λίτρο γάλα ημερησίως σε όλα αυτά τα χρόνια!)

Μια μεγάλη μελέτη που προέρχεται από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Ουψάλα στη Σουηδία, διαπιστώθηκε ότι η κατανάλωση γάλακτος οδήγησε στην αύξηση του ποσοστού θνησιμότητας και σε οστά πιο επιρρεπή σε κατάγματα .(1) Η μελέτη δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο κριτές British Medical Journal, και συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκε για να εξετάσει κατά πόσο υψηλή κατανάλωση γάλακτος συνδέεται με τη θνησιμότητα και τα κατάγματα σε άνδρες και γυναίκες.
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε τρεις διαφορετικές επαρχίες της Σουηδίας
Και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η υψηλή πρόσληψη γάλακτος συσχετίστηκε με υψηλότερη θνησιμότητα σε μια ομάδα γυναικών και σε μια άλλη ομάδα των ανδρών, και με μεγαλύτερη συχνότητα καταγμάτων σε γυναίκες
Καθώς επίσης και πολύ μεγάλες μελέτες του πανεπιστημίου του Yale! (34 δημοσιευμένες μελέτες σε 16 χώρες)
Καθώς και του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ (78.000 γυναίκες στη διάρκεια 12 ετών)
καταδεικνύουν την συσχέτιση της κατανάλωσης γάλακτος με την οστεοπόρωση!

Τι είναι η λακτόζη και ποιους μπορεί να επηρεάσει;

Ακούγεται πολύ συχνά η έκφραση: -δυσανεξία στη λακτόζη!
Πρόκειται για μια μειωμένη ικανότητα να αφομοιώσει ο άνθρωπος τη λακτόζη, ένα σάκχαρο που βρίσκεται στο γάλα και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα. Η λακτόζη κανονικά διασπάται από ένα ένζυμο που ονομάζεται λακτάση, το οποίο παράγεται από κύτταρα στα τοιχώματα του λεπτού εντέρου.

Δεδομένου ότι μόνο η λειτουργία της λακτάσης είναι η πέψη της λακτόζης στο γάλα, τα περισσότερα είδη θηλαστικών βιώνουν μια δραματική μείωση της δραστηριότητας του ενζύμου μετά τον απογαλακτισμός οι σημαίνει ότι δεν μπορεί να το αφομοιώσει!
Άλλωστε μπορούμε να σκεφτούμε ότι κανένα θηλαστικό στην φύση αφού απογαλακτιστεί συνεχίζει να καταναλώνει γάλα !! – το αντίθετο!
Η  Λακτάση φαίνεται ότι παράγεται στον άνθρωπο ουσιαστικά  ως μια προσαρμογή με την κατανάλωση των μη-ανθρώπινου γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων που καταναλώνονται πέρα από τη βρεφική ηλικία.
Η διατροφή μας έχει αλλάξει πολύ, και ως αποτέλεσμα ορισμένα από τα γονίδιά μας έχουν προσαρμοστεί, αλλά αυτή δεν είναι μια εύκολη διαδικασία. Αυτός είναι ο λόγος που οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν δυσανεξία στη λακτόζη.

Όλοι γνωρίζουμε ότι της τελευταίες δεκαετίες έχει γίνει μια μεγάλη στροφή  στην διατροφή μας αυτό τα αποτέλεσμα έχει επιφέρει στα γονίδια μας;

Η διατροφή μας έχει αλλάξει πολύ, και ως αποτέλεσμα ορισμένα από τα γονίδιά μας έχουν προσαρμοστεί, αλλά αυτή δεν είναι μια εύκολη διαδικασία. Αυτός είναι ο λόγος που οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν δυσανεξία στη λακτόζη.

Επίσης, μερικοί άνθρωποι βιώνουν μια μετάλλαξη στο γονίδιο LTC, το γονίδιο της λακτάσης, αυτές οι μεταλλάξεις να μας επιτρέψει να επεξεργαστούμε λακτόζη ως ενήλικες. Με περίπου 65-75 τοις εκατό τοις εκατό των ανθρώπων στον πλανήτη κατανοούμε ότι σαφώς κάτι δεν λειτουργεί σωστά!

Παρατηρείται ότι σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν γίνει σε Διεθνές επίπεδο ότι περίπου το 65 έως 75 τοις εκατό του συνολικού ανθρώπινου πληθυσμού στον πλανήτη μας έχουν μειωμένη ικανότητα να αφομοιώσει τη λακτόζη μετά τη βρεφική ηλικία. Σε ορισμένες χώρες, πάνω από το 90 τοις εκατό του πληθυσμού των ενηλίκων είναι δυσανεξία στη λακτόζη, σκεφτείτε ότι για μια στιγμή.

Είναι αλήθεια ότι το αγελαδινό γάλα μειώνει την ποσότητα σιδήρου στα παιδιά;

Ναι, ειδικά εάν καταναλώνονται παράλληλα.

Ποιοι είναι οι λόγοι που το αγελαδινό γάλα μπορεί να βλάψει την υγεία μας;
Το αγελαδινό γάλα σύμφωνα με τα στοιχεία ενοχοποιείται για
-Αλλεργίες (άσθμα κλπ)
-Κολίτιδες ,δυσκοιλιότητα 
-ακμή 
-διαταραχή -απόσπαση προσοχής 
-μαθησιακές δυσκολίες 
-κρυολογήματα, περισσότερες βλέννες , συμφόρηση στα μικρά παιδιά (ευαισθησία στις μολύνσεις )
-μεταβολικά νοσήματα πχ διαβήτης (και τύπου 1)
(Έρευνα δείχνει ότι  σε μερικές περιπτώσεις το ανοσοποιητικό σύστημα κάνει αντισώματα ενάντια στην πρωτεΐνη γάλακτος που εσφαλμένα επιτίθενται και καταστρέφουν τα κύτταρα Βήτα του παγκρέατος τα οποία παράγουν ινσουλίνη)
-καρδιακές παθήσεις
(Ο Dr William B. Grant, ph πιο συγκεκριμένα αναφέρει ότι το γάλα χωρίς λιπαρά είναι πολύ χαμηλό σε βιταμίνες συμπλέγματος Β -οπότε ο μεταβολισμός της πρωτεΐνης γάλακτος έλλειψη των βιταμινών Β συμβάλλει στην συγκέντρωση homocysteine,ένας δείκτης για τις καρδιακές παθήσεις)
-καρκίνο μαστού στις γυναίκες (7πλάσια) και προστάτη στους άνδρες (4πλάσια) (λόγω αυξητικών ορμονών -IGF-1),rbST- γενετικά τροποποιημένη ορμόνη που αυξάνει την παραγωγή γάλακτος στις αγελάδες)

Μια μεγάλη μελέτη που προέρχεται από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Ουψάλα στη Σουηδία, διαπιστώθηκε ότι η κατανάλωση γάλακτος οδήγησε στην αύξηση του ποσοστού θνησιμότητας και σε οστά πιο επιρρεπή σε κατάγματα . Η μελέτη δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο κριτές British Medical Journal, και συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκε για να εξετάσει κατά πόσο υψηλή κατανάλωση γάλακτος συνδέεται με τη θνησιμότητα και τα καταγμάτα σε άνδρες και γυναίκες.
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε τρεις διαφορετικές επαρχίες της Σουηδίας
Και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η υψηλή πρόσληψη γάλακτος συσχετίστηκε με υψηλότερη θνησιμότητα σε μια ομάδα γυναικών και σε μια άλλη ομάδα των ανδρών, και με μεγαλύτερη συχνότητα καταγμάτων σε γυναίκες
Καθώς επίσης και πολύ μεγάλες μελέτες του πανεπιστημίου του Yale ! (34 δημοσιευμένες μελέτες σε 16 χώρες )
Καθώς και του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ (78.000 γυναίκες στη διάρκεια 12 ετών )
καταδεικνύουν την συσχέτιση της κατανάλωσης γάλακτος με την οστεοπόρωση !!!

Ακούμε τα τελευταία χρόνια να πλασάρουν στην αγορά μεγάλες εταιρίες κολοσσοί  παστεριωμένο γάλα. Πόσο καλό μας κάνει; Να το προτιμάμε;
Γενικότερα ο καταναλωτής είναι κατάλληλο να ενημερώνεται για τις συνθήκες που βρίσκονται τα ζώα, πως τρέφονται κλπ
Υπάρχουν επίσημες λίστες (πχ Greenpeace) όπου έχουν επίσημα καταγράφει ποιες εταιρείες σιτίζουν με μεταλλαγμένες τροφές τις αγελάδες τους κλπ.

Γράφει η Κατερίνα Μιχαηλίδου 

Κατερίνα Μιχαηλίδου

Διεθνώς Πιστοποιημένη Σύμβουλος Γαλουχίας IBCLC (Ιnternational Board Certified Lactation Consultant), Σύμβουλος  Μητρότητας(CPD), Childbirth Educator- Maternity Care, και Σύμβουλος Εφαρμογών Μοριακού Υδρογόνου (Molecular Hydrogen Consultant) MHF ειδικευμένη στην φροντίδα των γυναικών κατά την περίοδο της λοχείας αλλά και ως συμπαραστάτρια κατά τον τοκετό (birth partner), σύμφωνα με τα standard της DONA (www.dona.org)