Συνέντευξη του ζωγράφου Γιώργου Βασιλείου στην Ιστορικό Τέχνης Μαράη Γεωργούση.

Ο Γιώργος Βασιλείου σπούδασε αρχιτεκτονική και life drawing στην Αγγλία, στο Πανεπιστήμιο του Westminster του Λονδίνου και παρακολούθησε κύκλο σεμιναρίων στην ιστορία της τέχνης στην Royal Academy.

Εκφράζεστε πάνω στον καμβά χρησιμοποιώντας στοιχεία από το μεταφυσικό, εξπρεσιονιστικό, υπερρεαλιστικό και σουρεαλιστικό λεξιλόγιο. Πως διαμορφώνετε την δική σας προσωπική γλώσσα;

Τα εικαστικά ρεύματα που αναφέρατε αποτελούν για τον εσωτερικό μου κόσμο την πρωταρχική ύλη, την οντική τροφή που χρειάζομαι για την επερχόμενη δημιουργία. Συνθέτουν εντός μου ένα δυναμικό πεδίο από προτεινόμενες ιδέες υπαινιγμούς και δυνατότητες, σηματοδοτώντας τα όρια μεταξύ πραγματικού και φανταστικού. Επομένως η εικαστική μου γλώσσα προσδιορίζεται ως μια προοδευτική κατάσταση, που ανασυγκροτεί οργανικά ανά πάσα στιγμή, την επισκόπησή μου για τον κόσμο.

Χρησιμοποιείτε έντονο χρώμα στα έργα σας, πώς δουλεύετε την ζωγραφική τους επιφάνεια;

Το έντονο χρώμα είναι η εκδήλωση των εσωτερικών μου ζυμώσεων, που αναζητάνε την έξοδο τους στο φυσικό κόσμο. Η εσωτερική ένταση προσδιορίζει νομοτελειακά τη δύναμη της εξωτερίκευσης μιας ιδέας. Ξεκινώντας ένα ζωγραφικό πίνακα, προετοιμάζω την εκτέλεση του με μια σειρά προσχέδια που σχηματοποιούν τη δράση και το σημείο της κορύφωσης της έντασης, ώστε να απελευθερωθεί η πρωταρχική έμπνευση. Ο πίνακας καταλήγει να γίνει η εκπλήρωση αυτής της ζύμωσης, όπου η αρχική ιδέα αποκτά την «θέση της στον ήλιο».

Παρατηρώντας τα έργα σας βλέπουμε επαναλαμβανόμενη χρήση συμβόλων, όπως τα τριαντάφυλλα, οι σταγόνες… ποιος είναι ο συμβολισμός τους;

Η επαναλαμβανόμενη χρήση συμβόλων, είναι ότι συμβαίνει σε μια μουσική σύνθεση με το επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Τα σύμβολα αυτά χαρακτηρίζονται από αμφισημία ανάλογα με το σκοπό του κάθε πίνακα. Έτσι το τριαντάφυλλο σε κάποια έργα προσομοιάζει με την ψυχή, ενώ σε άλλα την ελπίδα και την ματαιότητα. Η σταγόνα συμβολίζει την ανώτερη κατάσταση που η ψυχή μας αποζητά και αλλού τον υποσχόμενο έρωτα. Αυτή ακριβώς η μεταβατική δράση, παράγει μια δημιουργική δύναμη «προς τα εμπρός» που εκφράζει την ψυχολογία μου εδώ και χρόνια.

Το ονειρικό στοιχείο, όπως εμφανίζεται στα ζωγραφικά σας έργα, τι αντιπροσωπεύει για εσάς;

Το ονειρικό στοιχείο στα έργα μου παρουσιάζει την ανάγκη μας για έναν καλύτερο κόσμο. Σηματοδοτεί την διείσδυση της δημιουργικής φαντασίας στην πραγματικότητα που έτσι εξευγενίζεται. Συνηγορεί σε μια επερχόμενη διεύρυνση της συνείδησης μας και της κατανόησης μας για αυτό που προσλαμβάνουμε εντέλει ως βίωμα.

Ποιο είναι το ζητούμενο στα έργα σας, ειδικά στην έκθεσή σας με τίτλο «Μεταβάσεις – Μεταξύ Ορατού και Αοράτου»;

Η πρόταση που κατά τη γνώμη μου περιγράφει την τέχνη ως φαινόμενο του κόσμου μας είναι η ακόλουθη: μια σκέψη καλείται να ντύσει τον εαυτό της και να εμφανιστεί στο φως της ημέρας ως ένα δημιουργικό έργο λ.χ. όπως ένας ζωγραφικός πίνακας. Συμβαίνοντας αυτό η ιδέα παίρνει «σάρκα και οστά» και πραγματώνεται. Η παρούσα έκθεση εικαστικών «ΜΕΤΑΒΑΣΕΙΣ- Μεταξύ ορατού και αοράτου» έχει ως σκοπό της, αυτή ακριβώς τη γεφύρωση. Ο σκοπός ενός γεφυριού είναι να ενώσει δύο αντίπερα όχθες, και να περάσουμε από τη μια στην άλλη. Στην εικαστική ενότητα «ΜΕΤΑΒΑΣΕΙΣ», ο καλλιτέχνης δρα ως ο γεφυροποιός και οι πίνακες ως τα δομικά στοιχεία που συνθέτουν το γεφύρι.

mpouketo(60Χ60)
Η σύνδεση ανάμεσα στην τέχνη και την αλήθεια είναι ουσιαστική, σύμφωνα με τον Heidegger μέσα στην αλήθεια του έργου τέχνης ενυπάρχουν δύο στοιχεία: η γη και ο κόσμος. Ποια η δική σας αλήθεια;

Η θέση του Heidegger για την τέχνη είναι αρχετυπική και με εκφράζει ως μια καθολική επισκόπηση του θέματος. Θα προσθέσω, ότι καθώς ο καλλιτέχνης στέκει μεταξύ κόσμου και γης, το έργο του είναι το γεφύρι που ενώνει. Για αυτό τον λόγο οφείλει να μάθει να «περπατάει μόνος» για να βεβαιώσει το προσωπικό του πέρασμα στην «αντίπερα όχθη». Θα απαιτηθεί να ενεργήσει διαφορετικά από τις ισχύουσες απόψεις του καιρού του, δημιουργώντας τη δική του ατραπό. Έτσι μόνο η προσωπική του αλήθεια θα κατορθώσει να συναντηθεί εκ νέου με τον κόσμο.

ΜΑΡΑΗ  ΓΕΩΡΓΟΥΣΗ