“Διάλογος με το χρώμα” Εκθεση του Οδυσσέα Άννινου

 

Τα εγκαίνια της ατομικής έκθεσης του Οδυσσέα Άννινου έλαβαν χώρα στις 5 Νοεμβρίου του 2016, στις 19:00, στην πλημμυρισμένη από κόσμο αίθουσα, του όμορφου Μουσείου Εθνικής Αντίστασης Ηλιούπολης, ενός καινούργιου και εντυπωσιακού χώρου.

Η Μαράη Γεωργούση, Ιστορικός Τέχνης, Επιμελήτρια εκθέσεων και εκδόσεων στο βήμα

 

Στα εγκαίνια απηύθηναν σύντομο χαιρετισμό: Ο δήμαρχος κ.  Βασίλης Βαλασόπουλος  και ο αντιδήμαρχος  Καλαρίτης Χρήστος, ο κ.  Μιχάλης Αρφαράς, Καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών και Διευθυντής του τμήματος Χαρακτικής, ο κύριος Μιχάλης Μιχαλάκης Πρόεδρος της Ένωσης Εικαστικών ΔΙΩΝΗ, ο κύριος Μόσχου Βασίλειος Καλλιτεχνικός Διευθυντής από την UNESKO, ο κύριος Λένης Γιώργος Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Εταιρείας Λόγου και Τέχνης. Την εκδήλωση συντόνισε η εικαστικός κ. Βαρβάρα Κίγκα, υπεύθυνη Δημοσίων σχέσεων της Ένωσης Καλλιτεχνών & Λογοτεχνών Ηλιούπολης. Για το έργο του καλλιτέχνη μίλησαν: Η κ. Μαράη Γεωργούση Ιστορικός Τέχνης και ο κύριος Δημήτρης Ζάχος Δημοσιογράφος –εκδότης.

Συγκινητική ήταν και η ομιλία – χαιρετισμός του προέδρου καλλιτεχνών και Λογοτεχνών Ηλιούπολης κ. Στυλιανού Μαρούλη, ο οποίος εκπροσωπώντας την Ένωση βράβευσε τον καλλιτέχνη. Το βραβείο παρέδωσε στον Οδυσσέα Άννινο  ο Δήμαρχος της Ηλιούπολης. κ. Βασίλης Βαλασόπουλος.

marah
Μαράη Γεωργούση, Ιστορικός Τέχνης, επιμελήτρια της έκθεσης Δημήτρης Ζάχος, Δημοσιογράφος, εκδότης

Ο Οδυσσέας Άννινος την τελευταία ημέρα της έκθεσής του χειροκροτήθηκε ξανά από το πολυπληθές φιλότεχνο κοινό όταν δημιούργησε εκείνη την στιγμή έναν καταπληκτικό πίνακα, χρησιμοποιώντας μια σπάτουλα.

Ευχαρίστησε και αυτός με την σειρά του όσους τον τίμησαν με την παρουσία τους, δήλωσε επίσης, πως όλοι μας πρέπει να προσπαθήσουμε για την διατήρηση του μοναδικού πλούτου, που έχει αυτή η χώρα εκτός του πολιτισμού της, την φυσική της ομορφιά, που χαίρεται τόσο πολύ ο ίδιος να αποτυπώνει στους πίνακές του.

Χαρακτήρισε τον  πολιτισμό «αιχμή αυτής της χώρας» που μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη ζωή μας.

 Σας παρουσιάζουμε επίσης  ένα μικρό απόσπασμα από την ομιλία χαιρετισμό του Διευθυντού και εκδότη των «αφιερωμάτων» κ. Δημήτρη Ζάχου:

…  Καθώς βρίσκεται κάποιος μπροστά στα έργα του Οδυσσέα Άννινου  ζει ένα ξάφνιασμα και θα περάσει αρκετή ώρα μέχρι να συνειδητοποιήσει  το καλλιτεχνικό του εύρος.  Και είναι πολλοί οι λόγοι που συντρέχουν για να περάσει μια σειρά από συγκινήσεις, απορίες, αλλά και θαυμασμό.

%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%ae%cf%84%cf%81%ce%b7%cf%82-%ce%ac%ce%bd%ce%bd%ce%b9%ce%bd%ce%bf%cf%82
Ο Δημήτρης Ζάχος, Δημοσιογράφος, Εκδότης στο βήμα

Ο πλούτος των ιδεών, των εικόνων και των εικαστικών προτάσεων ωθούν σε προβληματισμούς που δικαιώνουν τον δημιουργό κάνοντας τον θεατή μέτοχο και των συγκινήσεών του αλλά και της χαράς να ανακαλύπτει ιδιαίτερους τρόπους έκφρασης και τεχνικών.  Καταρχήν πρέπει να αναγνωρίσουμε τη δύναμη του χρωστήρα του που ορμά θα λέγαμε στην δημιουργία  με πίστη και αποφασιστικότητα. Δοκιμάζει τα πάντα, πειραματίζεται, προτείνει και πειραματίζεται. Αυτός είναι ο λόγος της πολυμορφίας των εικόνων του.

marah-1
Οδυσσέας Άννινος, Καλλιτέχνης Μαράη Γεωργούση, Ιστορικός Τέχνης, Επιμελήτρια εκθέσεων και εκδόσεων Μιχάλης Αρφαράς, Καθηγητής της ΑΣΚΤ & Διευθυντής του τμήματος Χαρακτικής Δώρα Μαλτέζου, Εκπαιδευτικός

Του ευχόμαστε να διατηρήσει τον ενθουσιασμό του στην δημιουργία, στον δύσκολο αλλά όμορφο δρόμο της Τέχνης. Θα χαιρόμαστε πάντα να τον βλέπουμε να μοιράζεται  μαζί μας την ομορφιά της ψυχής του.» 

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο για την έκθεση του καλλιτέχνη από την κ. Μαράη Γεωργούση Ιστορικό Τέχνης, υπ. Δρ. του Πανεπιστημίου Αιγαίου, επιμελήτρια εκθέσεων & εκδόσεων, μεταφράστρια.

Οι μορφές και οι όγκοι, οι μεγάλες και μικρές καμπύλες, οι ευθείες των οριζόντων, η ώσμωση  τους,  προκύπτουν μέσα από την χρήση του χρώματος, τοποθετημένου στον καμβά από τον καλλιτέχνη, δουλεμένο με μια σπάτουλα. Η απόδοση αυτής της σειράς των έργων του, περιέχει περισσότερα εξπρεσιονιστικά χαρακτηριστικά, ενώ κάποια από τα έργα του είναι πιο πολύ αφηρημένα σε σχέση με άλλα, που παρουσιάζουν παραστατικά χαρακτηριστικά.  Τα χρωματικά περάσματα και οι μεταβάσεις τους, συνθέτουν νοσταλγικά σκηνικά, σαν μικρές κινηματογραφικές ιστορίες.

Οι ανθρώπινες φιγούρες στους πίνακες του Άννινου στέκονται πότε αγέρωχες, πότε σκεπτικές και χωρίς να διαγράφονται με σαφήνεια τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους, μεταδίδουν συναισθήματα, φορτίζουν την ατμόσφαιρα και λειτουργούν σαν ήρωες ρομαντικού μυθιστορήματος μια άλλης εποχής. Ο θεατής αισθάνεται την δύναμη της εικόνας, αλλά και του χρώματος. Οι πίνακες του καλλιτέχνη εξιστορούν, προσφέροντας τόσες πληροφορίες όσες ακριβώς χρειάζεται η δημιουργική φαντασία, για να  καλπάσει σε μνήμες γνώριμες, σε μονοπάτια οικεία, σε πρωινές διαδρομές με άρωμα φθινοπώρου. Κατά την Πλατωνική θεώρηση δεν χρειάζεται να ανακαλύψεις την αλήθεια παρά μόνο να την «θυμηθείς».

 Σε έναν κόσμο ιδιωτικό, μοιάζει να παίζει με τους ήρωές του, οι οποίοι ενδύονται ρόλους μέσα στην δική του αφήγηση,  ενώ τα πάντα παίρνουν υπόσταση και μορφή. Η υποψία ανέμου, ταράζει την φαινομενική ηρεμία και συντελεί στην αισθητική μεταβολή της εικόνας. Τα ίδια τα σώματα λειτουργούν ως μάρτυρες της στιγμής ή ακόμα και της αιωνιότητας, ενώ παραπέμπουν σε διαφορετικές ψυχικές καταστάσεις. Με επίκεντρο τον άνθρωπο, πραγματεύεται μέσα από την δουλειά του ζητήματα, όπως ο έρωτας, η  μοναχικότητα, η θλίψη, η νοσταλγία, η μοναξιά μέσα στο σύνολο, η απώλεια της ζωής, αλλά και της χαράς, η αλλοτρίωση της ίδιας της υπόστασης  και παράλληλα τον βαθμό αλληλενέργειας  τους.

Η φύση είναι έντονα παρούσα  στο έργο του. Φυσιολάτρης  ζωγράφος, όχι βέβαια με την στείρα έννοια του όρου, καθώς δεν καταγράφει φωτογραφικά τα τοπία, που αντικρίζει, αλλά μας μεταφέρει μια γενικότερη  αίσθηση, την οποία συνοδεύει η μουσικότητα και ο λυρισμός. Το ενδιαφέρον του εντοπίζεται στην απόδοση, με την μεγαλύτερη δυνατή συνέπεια στον εαυτό του, σε αυτά που ο ίδιος είχε απομονώσει μέσα από το  προσωπικό του πρίσμα, πριν τους δώσει ζωή επάνω στον καμβά.

Έτσι για την δημιουργία των τοπίων του, δούλεψε τα χρωματικά πεδία και έδωσε στο χρώμα την αυτονομία, ώστε μέσα από αυτό να προκύψουν οι όγκοι και η περιγραφή. Ακόμα και στα ασπρόμαυρα έργα του, υπάρχουν έντονες διαβαθμίσεις, εφόσον είναι δουλεμένα, όπως ακριβώς τα έγχρωμα.

%cf%86%cf%89%cf%84%cf%8c-%ce%b1%cf%80%cf%8c-%ce%b1%cf%86%ce%b9%ce%b5%cf%81%cf%8e%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b1-%ce%ac%ce%bd%ce%bd%ce%b9%ce%bd%ce%bf%cf%82
Η βράβευση του καλλιτέχνη Οδυσσέα Άννινου

Η διάθλαση του φανταστικού οδηγεί εν τέλει σε ένα άρτιο νοητικό σύνολο χωρίς συναισθηματική και οπτική έλλειψη. Σύμφωνα με τον Νίτσε αληθινό είναι απλώς αυτό, το οποίο ο  καθένας  μας  ορίζει ως τέτοιο,  ανάλογα  με  την  εικόνα,  την οποία  έχει πλάσει μέσα  του από τα ερεθίσματα, που έχει δεχθεί  για  την  πραγματικότητα.

Ουρανοί, θάλασσες, μορφές, σώματα, χωρίς χρόνο και τόπο. Η πνοή, που δίνει στα έργα του, αποτελεί απόσταγμα μιας συνολικής ατμόσφαιρας. Οι βιωματικές εμπειρίες του, όπως και κάθε είδους προσλαμβάνουσες, μεταπλάθονται δημιουργικά, χωρίς να παρατίθενται απλώς επιφανειακά. Έτσι η δημιουργία  ενώνει  την  σκέψη με την συναισθηματική θέρμη και με την πνευματική ανησυχία.  Το συναίσθημα για τον καλλιτέχνη είναι μια ενδοσκοπική περισσότερο διαδικασία, την οποία εκφράζει και μετουσιώνει  σε εικαστική αρμονία, αποτυπωμένη ζωγραφικά.  

  Γράφει Μαράη Γεωργούση, Ιστορικός Τέχνης,

Επιμελήτρια εκθέσεων, εκδόσεων.

Υπ. Διδάκτορας στο Π.Τ.Δ.Ε., Master I&II στην Σορβόννη.

Μέλος της Ε.Ε.Ι.Τ.