Ο Καρδιτσιώτης Μουσικό-Συνθέτης Σωτήρης-Νικόλας Κάσσος που έχει ξεχωρίσει μέσα από το ταλέντο του  και την μουσική του, μίλησε στο greekaffair.gr σε μια συνέντευξη εφ΄όλης της ύλης.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ Σωτήρης-Νικόλας Κάσσος / Μουσικός, Συνθέτης.

Τελειόφοιτος της σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών (ΕΜΠ). Μουσικά έργα του και ποίηση έχουν αναμεταδοθεί από το ραδιόφωνο της ΕΡΤ.

Η μουσική του έχει τις βάσεις της στην κλασική, το μπαρόκ καθώς και την μινιμαλιστική μουσική. Ο ίδιος εξερευνά τις δυνατότητες μείξης πρώιμης δυτικής και βυζαντινής μουσικής με τα πιο μοντέρνα ιδιώματα. Έχει δημιουργήσει δύο νέες τεχνικές σύνθεσης, τις «Ψύξις» και «Ροή» για την τονική και ατονική μουσική αντίστοιχα. Ακόμη στα πεδία έρευνάς του βρίσκεται η εσωτερική μουσική -σύνθεση και πράξη- , όπως αυτή έχει εκφραστεί από την ελληνική παράδοση καθώς και από την λόγια οθωμανική και παλαιά ευρωπαϊκή μουσική.

Υπήρξε συνεργάτης του Μουσείου Μακρονήσου καθώς και του Αρχαιολογικού Μουσείου Καρδίτσας. Είναι μέλος του Ομίλου Φίλων της UNESCO και της Delian Society – Κοινότητα με σκοπό την προώθηση της τονικής μουσικής-.Τιμήθηκε με το Χρυσό Μετάλλιο του Μεγάλου Αλεξάνδρου» το 2012.

Κύριε Σωτήρη-Νικόλα Κάσσο, σας καλωσορίζω στο greekaffair.gr 

Καλώς σας βρίσκω! Σας ευχαριστώ ιδιαίτερα για την φιλοξενία!

Ας πιάσουμε όμως τη ζωή σας από την αρχή. Που γεννηθήκατε και σε ποιες γειτονιές περάσατε  τα πρώτα σας εφηβικά χρόνια;

Γεννήθηκα στην πόλη της Καρδίτσας, στον πυθμένα μιας προϊστορικής λίμνης που σήμερα ονομάζεται θεσσαλικός κάμπος. Είναι ένας τόπος μαγικός, με ιδιαίτερα δυνατή την αίσθηση της γήινης ενέργειας και έναν απέραντο σε όλες τις αποχρώσεις του γαλάζιου ουρανό. Το πατρικό μου βρίσκεται μέσα στα λιβάδια και πέρα άλλων τριών οικιών, κανείς ατενίζει μόνο τον ορεινό όγκο της Πίνδου από τη μια πλευρά και από την άλλη την ατελείωτη θεσσαλική πεδιάδα. Αυτή ήταν η γειτονιά μου. Μια φαινομενικά μοναχική παιδική ηλικία, όμως με πολλές εικόνες, ποταμιών, καλαμιών, ερωδιών κάτω από τεράστιες κλαίουσες ιτιές, αλλά και έντονο το αντίθετο στοιχείο του δαμασμού της φύσης των αγροτικών εργασιών.

Σωτήρης-Νικόλας. Δυο ονόματα- μια επαγγελματική ταυτότητα. Θα ήθελα να σας ρωτήσω έτσι σας βαπτίσαν ή είναι το καλλιτεχνικό σας όνομα αυτό;

Βαπτίστηκα Σωτήρης Κάσσος, το Νικόλας αποτελεί μια προσωπική συμφωνία. Όμως, το πραγματικό μας όνομα θεωρώ πως δε το μαθαίνουμε ποτέ. Τα ονόματα μας τα δίνουν, αλλά είναι η ουσία μας αυτή;

Αλήθεια πώς αποφασίσατε να γίνετε Μουσικός-Συνθέτης;

Θυμάμαι ακόμη την ημέρα και τη στιγμή που πήρα αυτή την απόφαση. Έρχεται κάποια στιγμή που θα πρέπει να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε με τον χρόνο που μας δίνεται. Πιστεύω πως μέσω αυτής της πορείας μπορώ να προσφέρω τα περισσότερα.

Σε ποια ηλικία ανακαλύψατε ότι σας αρέσει η μουσική και ότι θα θέλατε να ασχοληθείτε στο μέλλον επαγγελματικά;

Άρχισα να συνειδητοποιώ πως έχω κάποια μουσικότητα μέσα σου στην αρχή της εφηβείας μου. Το να τοποθετεί κάποιος τα χέρια του επάνω σε ένα πιάνο και να μπορεί να το κάνει να ηχεί μουσικά, μπορεί να αποβεί αφυπνιστικό προς κάποια εσώτερα κομμάτια του. Άκουσα πολλές ώρες μουσικής εκείνα τα χρόνια και παράλληλα δοκίμαζα να τα αναπαράγω, αλλά σε δικές μου συνθέσεις. Η απόφαση όμως για μια επαγγελματική πορεία στην τέχνη αυτή ήρθε αργότερα.

Όταν ανακοινώσατε στους γονείς σας και στους φίλους ότι θέλετε να ασχοληθείτε επαγγελματικά με την μουσική και την σύνθεση πως αντέδρασαν;

Θα έλεγα πως απέφυγα ανακοινώσεις. Απλώς το έκανα. Εν γένει τις αποφεύγω, προτιμώ την δράση. από τους γονείς μου, γνωρίζοντάς τους καλά, έλαβα την αναμενόμενη στήριξη, ενώ αρκετοί φίλοι μου από μόνοι τους εξέφραζαν την προτροπή προς αυτό.

Την επαφή  με το είδος της κλασικής, μπαρόκ, καθώς και της μινιμαλιστικής μουσικής την είχατε από παιδί;  

Της μινιμαλιστικής κυρίως, μέσα από σχήματα όπως οι Pink Floyd. Άκουγα και ακούω πολύ Rock, αν και είμαι εκλεκτικός και σε αυτό όπως σε πολλά είδη μουσικής. Όλα τα υπόλοιπα ήδη ήρθανε μετά μέσω μιας συνεχούς πορείας με αφετηρία τα πρώτα αυτά ακούσματα. Ο λόγος που δρω πάνω στα υπόλοιπα είδη που αναφέρατε είναι γιατί χρήζουν προόδου. Θεωρώ πως η μουσική που θα δώσει το 100% στον ακροατή, είναι η μουσική που έχει γραφεί από ανθρώπους της ίδιας ιστορικής περιόδου.

Τι είναι αυτό που αναζητάτε σαν Μουσικός – Συνθέτης   μέσα από τα διάφορα είδη μουσικής, όπως η κλασική, το μπαρόκ καθώς και η μινιμαλιστική μουσική;

Είναι ένα εργαστήριο. Ο πλούτος της μάθησης που προκύπτει από την προσέγγιση διαφόρων ειδών μουσικής είναι μεγάλος. Πέρα από την τεχνική γνώση που μπορεί κάποιος να αποκομίσει, θα πρέπει να εργαστεί και πάνω στα ανθρωπολογικά στοιχεία που την συνοδεύουν. Το ιστορικό και πολιτικό περιβάλλον που συνοδεύουν την κάθε εποχή, την καθημερινότητα, την διαφορετική γλώσσα, για να δώσω κάποια παραδείγματα.

Ο συνθέτης Σωτήρης-Νικόλας Κάσσος και τα Σύνολα, οι ΙΕΡΑΞ, την Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου  έχουν ετοιμάσει μια άκρως εορταστική συναυλία στο ιστορικό κτίριο του Νομισματικού Μουσείο. Τι ακριβώς θα περιέχει αυτή η όμορφη βραδιά για όσους βρεθούν εκεί μαζί σας για να την απολαύσουν;

Για εμένα είναι ένα ταξίδι στις σημαντικές εορταστικές περιόδους και τρόπους εορτασμού του δωδεκαημέρου. Φυσικά υπάρχουν βαλς της οικογένειας Στράους, έργα Μότσαρτ, ένα έργο του μεσοπολέμου το White Christmas του I. Berlin, σύγχρονα δικά μου έργα, άλλα με στοιχεία μεσαιωνικού χορού, μελοποιήσεις λατινικών ύμνων σε σύγχρονη τονική μουσική, με στοιχεία γρηγοριανού ύμνου και αραβικών μακαμιών. Εκτελεί το κουαρτέτο εγχόρδων των Ιέραξ, όπου στο πρώτο βιολί είναι ο Ίωνας Κουρμπανάς, στο δεύτερο, ο Κώστας Κακάβας, στην βιόλα η Κατερίνα Γκούμα και στο τσέλο η Σεμέλη Κωστούρου.

Εκτός από εσάς ποιοι άλλοι θα πλαισιώσουν αυτήν την όμορφη συναυλία;

Για ακόμη μια φορά είναι τιμή μας να έχουμε την στήριξη της υψίφωνου Άννας Μορφίδου, την οποία θα συνοδεύσει στο πιάνο η Σοφία Ροσμαράκη. Η Άννα είναι μια καταξιωμένη σοπράνο, η οποία έχει εξαιρετική αίσθηση της μουσικότητας. Είναι πολύ σημαντικό όταν καλείται κάποιος να ερμηνεύσει το νέο έργο ενός συνθέτη. Η εμπειρία της σε αυτό τον τομέα είναι φανταστική. Το έργο Salve Regina, έχει γραφεί από εμένα για την ίδια και τολμώ να πω πως εξελίσσεται ως ένα από τα προσωπικά αγαπημένα μου. Αυτό γίνεται γιατί έχει τη μοναδική ικανότητα να κάνει “δικό” της οποιοδήποτε έργο επιλέξει να ερμηνεύσει και να δει σε αυτό νέες δυνατότητες.

Γιατί επιλέξατε το ιστορικό κτίριο του Νομισματικού Μουσείου και όχι κάποιο άλλο χώρο;

Η αρχιτεκτονική είναι για εμένα η βασίλισσα της τεχνικής των τεχνών. Η διαδικασία της σύνθεσης περιλαμβάνει σε ένα μεγάλο ποσοστό αρχές της αρχιτεκτονικής, του λόγου και της αναλογίας καθώς και άλλους φυσικούς νόμους “ευστάθειας” κλπ. Το έργο του Τσίλλερθεωρώ πως ήταν τόσο ανώτερο και θα παραμείνει ανώτερο διότι έχει δημιουργήσει ναούς της Αρχιτεκτονικής Τέχνης. Προσωπικά αλλά και σε σχέση με τους σκοπούς των Ιέραξ, αυτό το κτήριο στο οποίο στεγάζεται το Επιγραφικό και Νομισματικό μουσείο, είναι σαν να γυρνάμε σπίτι μας. Έτσι αμέσως ήμουν θετικός όταν μας έγινε η πρόταση από την διευθυντή του Μουσείου κ. Γεώργιο Κακαβά για αυτή την ιδιαίτερη συναυλία.

Κύριε Κάσσο, ακούω πολλούς ανθρώπους που έχουν καταφέρει κάτι μεγάλο στη ζωή τους να λένε ότι το οφείλουν στην τύχη. Εσείς πιστεύετε στην τύχη;

Μόνο με την αριστοτέλεια άποψη περί αυτής. Πιστεύω πως όσο εργαζόμαστε, τόσο δημιουργούμε μελλοντικές κατάλληλες συνθήκες για μια επιτυχία.

Αλήθεια, μέσα σε τι περιβάλλον μεγαλώσατε; Ο πατέρας σας τι δουλειά έκανε; Ηταν φιλόμουσος;

Ο πατέρας μου αλλά και η υπόλοιπη οικογένεια από την μεριά του, δραστηριοποιούνται στον αγροτικό τομέα. Ο ίδιος δημιούργησε τη δική του εταιρία εμπορίου και εγκατάστασης συστημάτων ύδρευσης. Ήταν φιλόμουσος και πιστεύω πως θα συνεχίσει να είναι.

Κ. Κασσο πιστεύετε ότι για να γίνει κάποιος μουσικός –Συνθέτης πρέπει να έχει ταλέντο; Και τι είναι ταλέντο για εσάς;

Το ταλέντο μπορεί να πυροδοτήσει το ενδιαφέρον, όμως είναι αδύνατο να το διατηρήσει και να το βοηθήσει στην πρόοδό του. Απαιτείται συνεχής έρευνα, δράση και εν΄γένει εργασία πάνω στον οποιοδήποτε τομέα για να μπορέσει κάποιος να βρει την αλήθεια. Αφού ολοκληρωθεί η πορεία αυτή, το ταλέντο μπορεί πλέον να χρησιμοποιηθεί ως επιστέγασμα. Προσωπικά προτιμώ να αδιαφορώ για το οποιοδήποτε ταλέντο, να του επιτρέπω να εργάζεται στα παρασκήνια, αλλά τα κύρια όπλα μου να είναι η εργασία και η έμπνευση

Προσωπικά σαν άτομο ποσό ευάλωτος είστε ; Πιστεύετε ότι οι εξωτερικές επιρροές που δεχόμαστε μπορεί να μας καθορίσουν την πορεία στη ζωή;

Η ίδια η λέξη δίνει ένα νόημα καταλληλότητας λόγω του “ευ”. Ίσως το να είμαστε ευάλωτοι να είναι κάτι θετικό. Σίγουρα είναι κάτι άλλο από την τρωτότητα. ΄Οπως ήδη σας είπα, μου αρέσει η δράση. Αυτό το χαρακτηριστικό είναι στη φύση μου και έχει γίνει η αιτία μέσα στα χρόνια ναι μεν να γίνομαι λιγότερο τρωτός αλλά και να αλίσκομαι καταλλήλως. Έχω μάθει να επιτρέπω μόνο στα ερεθίσματα που είναι επιθυμητά να έχουν τέτοια επίδραση επάνω μου.

Τι θεωρείτε πρόκληση;

Πρόκληση θεωρώ ό,τι οι υπόλοιποι θεωρούν εμπόδιο και αδύνατο.

Αν σας έλεγα ότι με ένα μαγικό τρόπο θα είχατε τη δυνατότητα να συνεργαστείτε με μεγάλους  συνθέτες, ποιοι  θα θέλατε να είναι αυτοί;

Θα επέλεγα τους ανθρώπους που θεωρώ πως η μουσική τους φιλοσοφία βρίσκεται κοντά στην δική μου, καθώς και επειδή στοχεύω στην πραγματοποίηση της μαγείας, θα διάλεγα δυο συνθέτες που βρίσκονται εν ζωή. Αυτοί είναι ο Arvo Part και ο Ian Anderson.

Τα επόμενα σχέδια σας ποια είναι, μετά την συναυλία στο ιστορικό κτίριο του Νομισματικού Μουσείο;

Ετοιμάζουμε την επανάληψη των παραστάσεων που ήδη έχουμε παρουσιάσει εντός της προηγούμενης σεζόν, επαναπροσδιορισμένες όπως πάντα, καθώς και νέες συνεργασίες οι οποίες θα ανακοινωθούν εν καιρώ. Προσωπικό στοίχημα είναι η παρουσίαση ενός έργου του Αισχύλου. Σίγουρα ένα πολύ μεγάλο μέρος του χρόνου μου θα το μονοπωλήσει η έρευνα πάνω στην παλαιά και αρχαία μουσική, κάτι το οποίο μελετώ με πάθος ώστε να αντλώ από εκεί συνθετικά στοιχεία.

Κύριε Κάσσο, σας ευχαριστώ πολύ  για την συνέντευξη.

Εγώ σας ευχαριστώ για όλη την καλή και θετική διάθεση όπως και για τον χρόνο σας.

Συνέντευξη  Κυριάκος Κ. Τσικορδάνος