Φάρος Καβομαλέα :Θεωρείτε ένας από τους σημαντικότερους φάρους του Ελληνικού φαρικού δικτύου

Στην άκρη της χερσονήσου Επιδαύρου Λιμηράς, το ακρωτήρι του Μαλέα (Akra Maleas) αποτελεί το δεύτερο νοτιότερο σημείο της ηπειρωτικής Ελλάδας μετά το Ταίναρο και είναι γνωστό ως «το Άγιο όρος της Πελοποννήσου».

Ο Καβομαλιάς με όνομα που σημαίνει θόρυβος, βοή, βρίσκεται στην αγκαλιά τριών πελάγων, του Αιγαίου, του Ιόνιου και του Κρητικού και γι’ αυτό υπήρξε σημαντικό ναυτικό πέρασμα από την εποχή της αρχαιότητας με τις φουρτούνες του να μνημονεύονται από τον Στράβωνα το Γεωγράφο και τα Ομηρικά έπη ως τους σύγχρονους περιηγητές, ποιητές, συγγραφείς και στιχουργούς.

Ο Παυσανίας μας πληροφορεί για την ύπαρξη δύο αρχαίων ιερών προς τιμή του Ποσειδώνα και του Απόλλωνα στα δυτικά και τα ανατολικά του Ακρωτηρίου.

Στα τέλη του 18ου αιώνα στο Ακρωτήριο του Μαλέα υπήρχε ερημοκκλήσι προς τιμή των Ταξιαρχών, του οποίου ο ερημίτης σήμαινε την καμπάνα κάθε φορά που έβλεπε να διέρχεται κοντά κάποιο ιστιοφόρο προκειμένου να τον εφοδιάσει με τρόφιμα.

Στη σύγχρονη εποχή ο Καβομαλιάς είναι το σημαντικότερο ελληνικό ακρωτήριο στο οποίο γίνονται αλλαγές πορειών των πλοίων που κατευθύνονται από τη Δυτική προς την Ανατολική Μεσόγειο, τον Πειραιά και το Βόρειο Αιγαίο και αντίστροφα.

Το ακρωτήριο είναι απότομο, με ψηλούς γκρεμούς ύψους που φτάνουν τα 600 μέτρα.

Στο νοτιότερο σημείο του Καβομαλιά ακριβώς επάνω από το γκρεμό βρίσκεται το μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου. Χτισμένο τον 13ο-14ο αιώνα θεωρείται από τα σπουδαιότερα μνημεία της Λακωνίας. Στην περιοχή εντοπίζονται σπαράγματα κτισμάτων διάφορων εποχών κι ανάμεσα τους ο ναός των Αγίων Τεσσαράκοντα με το μισογκρεμισμένο καθολικό και το παρεκκλήσι με τις διατηρημένες τοιχογραφίες.

Δέκα λεπτά πριν τη μονή συναντιόμαστε με το μοναστηράκι της Αγίας Ειρήνης της Καβομαλούσας που χτίστηκε τον 19ο αιώνα επάνω στα ερείπια παλαιότερου ναού. Στη γύρω περιοχή διακρίνονται μοναχικές σκήτες που σήμερα φιλοξενούν τους ψαράδες της περιοχής αλλά ενώ διακρίνονται μόλοι που καιρού επιτρέποντος προσεγγίζονται από σκάφος.

Κοντά στο μόλο της Αγίας ειρήνης βρίσκεται η θρυλική σπηλιά της Κοκκαλιάρας στο εσωτερικό της οποίας βρέθηκαν ανθρώπινα οστά που συνοδεύονται από πολλούς τοπικούς θρύλους. Παρότι το τοπίο είναι άγριο, έρημο και μοναχικό στην περιοχή του ακρωτηρίου απαντώνται σπάνια ενδημικά φυτά και τσακάλια ενώ κοντά στις σπηλιές έχουν καταγραφεί μεσογειακές φώκιες.

Στη βόρεια πλευρά της χερσονήσου ένας χωματόδρομος οδηγεί από τα Βελανίδια στα εκκλησάκια του Αγίου Μύρωνα και του Οσίου Θωμά. Από εδώ ξεκινά το μονοπάτι προς το φάρο που κινείται επάνω στο βράχο προσφέροντας διαρκή θέα προς το πέλαγος.

Ο φάρος του Καβομαλιά θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους και πιο δύσκολους στην Ελλάδα. Χτισμένος στο άγονο τοπίο του αφιλόξενου βράχου, αγέρωχος, μοναχικός και θορυβώδης, φυλάσσεται σήμερα από τέσσερις φαροφύλακες που εναλλάσσουν μεταξύ τους δύο βάρδιες. Πρωτολειτούργησε το 1883 και το 1993 αυτοματοποιήθηκε και έπαψε να επανδρώνεται. Βρίσκεται χτισμένος 40 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας, ο πύργος του έχει ύψος 15 μέτρα και η φωτοβολία του φτάνει τα 17 μίλια. Το 2006 ο φάρος ανακηρύχτηκε ιστορικό και διατηρητέο μνημείο, αναστηλώθηκε και επανδρώθηκε ξανά αποτελώντας σήμερα το καμάρι των Βατικιωτών.

Η περιήγηση στην περιοχή του Μαλέα ξεκινά από τη Νεάπολη. Πέρασμα για την παραδεισένια Ελαφόνησο προσφέρει πολλές επιλογές για θαλάσσια αναψυχή και οικοτουρισμό. Οι βυθοί του Καβομαλιά έχουν απερίγραπτη ομορφιά και είναι γεμάτοι άγνωστα και γνωστά ναυάγια. Αξίζει να επισκεφθείς τα ψαροχώρια της Ελιάς, της Πλύτρας και του Αρχαγγέλου με τις πανέμορφες παραλίες, τη βυθισμένη πολιτεία στο Παυλοπέτρι, το γεώπαρκο του Καβομαλιά με το απολιθωμένο δάσος και το Σπήλαιο της Καστανιάς στη Νεάπολη. Η λιμνοθάλασσα Στρογγύλη και ο υγροβιότοπος του Γέρακα προσφέρονται για οικοτουριστικές περιηγήσεις. Τα τελευταία χρόνια στο Ζόμπολο του Καβομαλιά έχει δημιουργηθεί σύγχρονο αναρριχητικό πεδίο που προσφέρει πάνω από 40 αναρριχητικές διαδρομές.

Τέλος τα νερά του Καβομαλιά ενδείκνυνται για εξασκημένους ιστιοπλόους και διαθέτουν πολλές μαρίνες με σταθμούς πρόσδεσης και εξυπηρέτησης σκαφών.