Κουτσομπολιό: μια ύπουλη πληγή για τον Άνθρωπο

Το κουτσομπολιό είναι από εκείνες τις αμαρτίες για τις οποίες ποτέ δεν μιλάμε. Την καταδικάζουμε όταν άλλοι την διαπράττουν, αλλά σιωπούμε όταν εμείς την πράττουμε.

Είναι όμως εξίσου σημαντική με οποιαδήποτε άλλη αμαρτία, διότι μέσω του κουτσομπολιού δολοφονούμε την προσωπικότητα των άλλων. Βεβαίως, επειδή είναι μία ύπουλη αμαρτία είναι ιδιαιτέρως δύσκολο πολλές φορές να διακρίνουμε ποτέ μία συζήτηση γίνεται κουτσομπολιό. Το σημερινό κήρυγμα αναφέρεται στις περιπτώσεις εκείνες όπου μία συζήτηση ξεπερνάει τα σωστά όρια και παρουσιάζει με αρνητική κακόβουλη διάθεση και με τρόπο υπερβολικό πράγματα που άλλοι άνθρωποι έχουν πράξει.

Ο Θεός μισεί τον 19 μάρτυρα ψευδή λαλούντα ψεύδος και τον εμβάλλοντα έριδας μεταξύ αδελφών.-Παροιμίες 6

Τι είναι το κουτσομπολιό;

Ένα λεξικό στο ίντερνετ έγραφε πως κουτσομπολιό είναι το να συζητάω για τους άλλους. Αν είναι έτσι τότε κάθε συζήτηση είναι κουτσομπολιό. Κουτσομπολιό σύμφωνα με το λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας είναι ο σχολιασμός και διάδοση πράξεων και υποθέσεων τρίτων, συχνά με αρνητική, κακόβουλη διάθεση και με τρόπο υπερβολικό, με τρόπου δηλαδή που να παραποιεί την πραγματικότητα, είτε διογκώνοντας είτε παρερμηνεύοντας γεγονότα. Συνώνυμες λέξεις είναι οι λέξεις συκοφαντία, φαρμακογλωσσιά, συκοφαντία, βρόμα.

Ορισμένες φορές είναι δύσκολο να διακρίνουμε πότε κουτσομπολέψαμε κάποιον. Πότε μία συζήτηση γίνεται κουτσομπολιό;

Έχουμε κουτσομπολέψει!

-Όταν λέμε ή ακούμε κάτι μη κολακευτικό για κάποιον ώστε να ψυχαγωγηθούμε και να γελάσουμε με τις αδυναμίες των άλλων.

-Όταν συμμεριζόμαστε ή ακούμε ένα κουτσομπολιό προκειμένου να φανούμε καλύτεροι από τους άλλους. Δηλαδή όταν υψώνουμε τους εαυτούς μας προκειμένου να μειώσουμε τους άλλους.

-Όταν συμμεριζόμαστε ή ακούμε κάτι προκειμένου να λάβουμε εκδίκηση. Όταν έχουμε μία διαφορά η Γραφή μας καλεί να πλησιάζουμε τους ίδιους και όχι τρίτους προκειμένου να πούμε τον πόνο μας.

-Όταν συμμεριζόμαστε κάτι με μοχθηρία. Όταν δηλαδή δεν συμπαθούμε κάποιον/α και αναφερόμαστε σε λάθη, ατέλειες ή προβλήματα τους προκειμένου να τους κάνουμε να φανούν κακοί.

Το κουτσομπολιό πολλές φορές μεταμφιέζεται ως ενδιαφέρον για τους άλλους. Πρέπει να έχουμε τα αισθητήρια μας ανοιχτά όταν «κρυφές πληροφορίες» διαδίδονται ή αν ακούσουμε κάποιον να λέει κάτι για κάποιον άλλο χωρίς να είμαστε σίγουροι πως είναι αληθές.

Όταν δεν είμαστε εχέμυθοι. Κάποιες φορές μπορεί να συμμεριστούμε τα άπλυτα του άλλου σαν αίτημα προσευχής.

13 Αυτός που τριγυρνάει και λέει πολλά κι ανώφελα, δεν μπορεί να κρατήσει μυστικό• ενώ ο έμπιστος άνθρωπος λέξη γύρω δεν λέει.

Όταν είμαστε φλύαροι. – Ο φλύαρος εδώ κι εκεί τα μυστικά τα φανερώνει• γι’ αυτό μην έχεις σχέσεις μ’ εκείνον που μιλάει πολύ.

Συνοψίζοντας τις διαφορές μεταξύ του συμμερισμού πληροφοριών και του κουτσομπολιού θα μπορούσαμε να πούμε πως το κουτσομπολιό διαφέρει από την ανταλλαγή πληροφοριών στο

1. Κίνητρο: να κάνουμε τους άλλους να φανούν κακοί ή άπιστοι.
2. Είδος των πληροφοριών. Το κουτσομπολιό αναφέρεται στα λάθη και τις αποτυχίες των άλλων. Αναφέρεται σε ντροπιαστικές ή ενοχλητικές λεπτομέρειες σχετικά με τις ζωές τους, χωρίς την γνώση τους ή την έγκριση τους.

 «Να συκοφαντήσεις έναν έντιμο άνθρωπο, είναι το ίδιο εύκολο όπως και να σκοτώσεις εκείνον που κοιμάται».

Αν δεν έχει μία εμπιστευτική πληροφορία την έγκριση των άλλων τότε αποτελεί συνήθως κουτσομπολιό

Αν το κάνουμε συστηματικά ας θυμηθούμε πως όσοι κακολογούν και κατηγορούν όσους είναι δημιουργημένοι κατ΄εικόνα και ομοίωση του Θεού δεν έχουν θέση στην βασιλεία του Θεού

Ας ζητήσουμε την συγχώρεση του Θεού.

 Ο κρύπτων τας αμαρτίας αυτού δεν θέλει ευοδωθή• ο δε εξομολογούμενος και παραιτών αυτάς θέλει ελεηθή. – Παροιμίες 28

Όσοι δεν έχουμε συνειδητοποιήσει πως είναι πολύ σημαντική αμαρτία, να το συνειδητοποιήσουμε

 Εάν τις μεταξύ σας νομίζη ότι είναι θρήσκος, και δεν χαλινόνη την γλώσσαν αυτού αλλ’ απατά την καρδίαν αυτού, τούτου η θρησκεία είναι ματαία. – Ιάκωβος 1

ΟΤΑΝ ΚΟΥΤΣΟΜΠΟΛΕΥΟΥΜΕ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ

«Κανένας δεν κουτσομπολεύει για τις κρυφές αρετές κάποιου» – Bernard Russel

Ο Σωκράτης : «Ο κακολόγος σκοτώνει την τιμή ενός ανθρώπου, ενώ ο φονιάς τη ζωή.

Αλλά επειδή η τιμή είναι ανώτερη από τη ζωή, η κακολογία είναι σοβαρότερη από το φόνο, γιατί ο φονιάς σκοτώνει με μεγάλο κίνδυνο της ζωής του μόνο τους ζωντανούς, ενώ ο κακολόγος με μια κουβέντα του και με μεγάλη ασφάλεια σκοτώνει και ζωντανούς και πεθαμένους»…

Ας είμαστε ντόμπροι. Ο Χριστός δεν έλεγε αρνητικά πράγματα για τους άλλους πίσω από την πλάτη των άλλων. Ακόμη και με τους άσπονδους εχθρούς του, τους Φαρισαίους, ότι έλεγε μπροστά τους έλεγε και από πίσω τους.

 Γι’ αυτά που κάνουν εκείνοι στα κρυφά, είναι ντροπή ακόμα και να μιλάμε.

 ΄Οταν όμως όλα αυτά έρχονται στο φως, αποκαλύπτεται η αληθινή τους φύση. –Εφεσίους

»Μην κρατάς πικρία στην καρδιά σου για τον άλλο εξηγήσου μαζί του ανοιχτά, για να μη σε βαραίνει καμιά αμαρτία εξαιτίας του. 18 Μην είσαι εκδικητικός και μνησίκακος απέναντι στους άλλους, αλλά ν’ αγαπάς τον πλησίον σου όπως τον εαυτό σου. Εγώ είμαι ο Κύριος». –Λευιτικόν 19

Ας ασχοληθούμε με τον εαυτό μας. Όταν ασχολούμαστε με τα λάθη, ατέλειες και αμαρτίες μας δεν βρίσκουμε χρόνο να ασχοληθούμε με τα λάθη των άλλων.

 Προσέχετε να μη φτάνει κανένας από σας να υποφέρει τιμωρίες επειδή σκότωσε ή έκλεψε ή έκανε κακό ή αναμείχθηκε σε ξένες υποθέσεις- Α ΄Πέτρου 4

Η αργία είναι κακός σύμβουλος. Όταν δεν είμαστε εκεί που πρέπει να είμαστε και δεν κάνουμε αυτό που πρέπει να κάνουμε δίνουμε την ευκαιρία στον διάβολο να μας πειράξει.

Κουτσομπολεύοντας σπαταλούμε πολύτιμο χρόνο και ενέργεια που μπορούν να διοχετευτούν αλλού. Η Αγία Γραφή αναφέρει: «επειδή ακούμε μερικούς ότι περπατούν ανάμεσά σας άτακτα, οι οποίοι καθόλου δεν εργάζονται, αλλά περιεργάζονται. Όμως παραγγέλλουμε σε αυτού του είδους τους ανθρώπους και τους προτρέπουμε διαμέσου του Κυρίου μας Ιησού Χριστού να τρώνε το ψωμί τους εργαζόμενοι με ησυχία.» (Επιστολή προς Θεσσαλονικείς Β΄ 3: 11 – 12)

Ας εξετάσουμε τα κίνητρα μας.  Το κίνητρο της κριτικής του Χριστού ήταν η βοήθεια προς τους άλλους. 

Όσοι έχουμε προσπαθήσει να σταματήσουμε, ας θυμηθούμε πως ο Θεός μας δίνει την δύναμη. Η δύναμη που δημιούργησε τον κόσμο και ανέστησε τον Χριστό από τους νεκρούς είναι μαζί μας.

Ας αποφύγουμε την συχνή συναναστροφή με ανθρώπους που μας οδηγούν στο κουτσομπολιό

Ο φλύαρος εδώ κι εκεί τα μυστικά τα φανερώνει γι’ αυτό μην έχεις σχέσεις μ’ εκείνον που μιλάει πολύ. –Παροιμίες 20

«Οι κακές συναναστροφές καταστρέφουν τον καλό χαρακτήρα» – Α΄Κορ.15

«Θα ΄μαι προσεκτικός στο πώς πορεύομαι, ώστε η γλώσσα μου να μη με κάνει κι αμαρτάνω• θα βάλω φίμωτρο στο στόμα μου όσο μπροστά μου θα ΄ναι ο ασεβής». –Ψαλμός 139:1

Φοβάμαι ακόμα μήπως, όταν έρθω, δε σας βρω όπως σας θέλω, κι εσείς δε με βρείτε όπως με θέλετε. Φοβάμαι μήπως υπάρχουν ανάμεσά σας έριδες, ζηλοτυπίες, φιλονικίες, διαπληκτισμοί, αλληλοκατηγορίες, διαβολές, εγωισμοί, αναστατώσεις. – Β΄Κορ.12

Aν μας έχουν κουτσομπολέψει: ας θυμηθούμε πως έκαναν το ίδιο και για τον Χριστό (κρασάς και φαγοπότης). Ο Χριστός τους θεράπευε και οι άλλοι τον κακολογούσαν.

Όταν ο Αριστοτέλης  έμαθε ότι κάποιοι τον συκοφαντούσαν, απάντησε: «Καθόλου δεν με νοιάζει!  Δεν έχει σημασία τόσο τι νομίζουν οι άλλοι όσο τι νομίζει ο Θεός. Επίσης, πιο σημαντικό από το φαίνεσθαι είναι το είναι. Για αυτό ας ακολουθήσουμε την εντολή και προτροπή του Αποστόλου Παύλου

Γιατί ο Χριστός πέθανε για σας, αφήνοντάς σας το υπόδειγμα για να βαδίσετε στ’ αχνάρια τα δικά του. 22Αυτός αμαρτία δεν έκανε, και δόλος στο στόμα του δεν βρέθηκε. 23 Τις λοιδορίες δεν τις ανταπέδιδε, και όταν έπασχε δεν απειλούσε• εμπιστευόταν στο δίκαιο Κριτή. 24 Αυτός σήκωσε τις αμαρτίες μας με το ίδιο του το σώμα στο σταυρό, για να πεθάνουμε κι εμείς ως προς την αμαρτία, και να ζήσουμε μέσα στο θέλημα του Θεού.  Με τις πληγές του Χριστού γιατρευτήκατε. 25Περιπλανιόσασταν σαν πρόβατα, μα τώρα γυρίσατε πίσω, στον ποιμένα που φροντίζει για σας. –Α΄Πέτρου 2