Κριτική θεάτρου: Είδαμε Δεσποινίς Τζούλια του August Strindberg στο Από Μηχανής Θέατρο

 

Έξυπνα ευρήματα, σεβασμός στο κείμενο και ισορροπημένες ερμηνείες αποτελούν τα χαρακτηριστικά της παράστασης του πολυδιάστατου και διαχρονικού έργο του Σουηδού συγγραφέα στο Από Μηχανής Θέατρο.

Το βράδυ της παραμονής της εορτής του Ιωάννη του Βαπτιστή – μια βραδιά ξέφρενου γλεντιού- η αστή Τζούλια στην προσπάθειά της να οριοθετήσει τον εαυτό και την ισχύ της, παρασύρει τον υπηρέτη  του πατέρα της, Ζαν, σε ένα παιχνίδι εξουσίας. Κανείς δεν είναι προετοιμασμένος για το τι θα ακολουθήσει, καθώς οι ισορροπίες ανατρέπονται, οι εξουσίες μεταβιβάζονται και ο θύτης γίνεται θύμα.

Σε μια ξύλινη λευκή κουζίνα (καθαρή αντιπαραβολή στα όσα «σκοτεινά» πρόκειται να διαδραματιστούν – στο χώρο που όλα ετοιμάζονται προς βρώση) η αναμέτρηση των δύο πρωταγωνιστικών χαρακτήρων, της Τζούλιας και του Ζαν, ξεκινά με την έναρξη της παράστασης. Βλέμματα που συγκρούονται, ζυγίζονται, ποθούν, υποτάσσονται, δημιουργούν μια άδηλη αγωνία και μια αίσθηση επερχόμενης απειλής. Μια απειλή που θα οδηγήσει σε μια μάχη του εγώ, των τάξεων, των φύλων, όπου η κατάκτηση και η υποταγή αλλά και ο εξουσιαστής με τον εξουσιαζόμενο εναλλάσσονται. Το ξεγύμνωμα των χαρακτήρων και τα κίνητρά τους εμφανίζονται απροκάλυπτα στον θεατή, καθώς και οι παγίδες εξουσίας που στήνει ο ένας στον άλλον με το που θα βρει την στιγμή αδυναμίας του. Μεγαλύτερη χαμένη στο παιχνίδι αυτό η ίδια η Τζούλια, που ενώ αρχικά εμφανίζεται ασφαλής και σίγουρη για την αξία της, αντλώντας επιβεβαίωση και ικανοποίηση από την κοινωνική της θέση, η αδυναμία και δυστυχία που ουσιαστικά τη διακατέχουν, με την έκθεσή τους, θα αποτελέσουν την αφετηρία της αναστροφής των ισορροπιών. Ο υπηρέτης Ζαν σπεύδει να τις εκμεταλλευτεί για να εκπληρώσει τα ιδιοτελή του σχέδια και συναινεί στη σεξουαλική συνεύρεση με την κυρία του για να επιβληθεί ακόμα περισσότερο. Μετά από το γεγονός αυτό, τίποτα πια δεν θα είναι ίδιο.

Η Ανδρονίκη Αβδελιώτη σκηνοθέτησε την παράσταση λιτά και αποτελεσματικά, ενώ εύστοχο εύρημα αποτελεί η σύζευξη  αποσπασμάτων από την “Αγία Εταίρα , Σαλώμη” του Oscar Wilde και τα Ευαγγέλια της Βίβλου που προϊδεάζουν για τη συνέχεια του έργου. Η ίδια στο ρόλο της Τζούλια μας χάρισε μια ηρωίδα εύθραυστη και ρομαντική, διαθέσιμη και αυτοκαταστροφική, με εναλλαγές γαλήνης και ξεσπασμάτων.

Ο Λάζαρος Βαρτάνης με τη βαθιά αισθαντική, καθαρή φωνή του και σωστή εκφορά λόγου, παρέδωσε έναν Ζαν φιλόδοξο και στιβαρό, γοητευτικό και επιβλητικό, ενώ η Ελεάννα Παναγουλέα στο ρόλο της υπηρέτριας, υπήρξε στωική και υπομονετική, αλλά και αρκούντως εκρηκτική στην υπεράσπιση των πιστεύω και των θέσεών της.

Οι φωτισμοί εστίαζαν αποτελεσματικά στα πρόσωπα των ηρώων τονίζοντας τις μεταπτώσεις τους, η μουσική υπήρξε εμπνευσμένη και λειτουργική ενώ εξαιρετικά ήταν και τα κοστούμια της παράστασης.

Η παράσταση ολοκλήρωσε τον κύκλο της στο Από Μηχανής Θέατρο αλλά σύντομα θα επαναληφθεί σε νέο χώρο.

Συντελεστές Παράστασης:

  • Μετάφραση – σκηνοθεσία: Ανδρονίκη Αβδελιώτη
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Ελεάννα Παναγουλέα
  • Σκηνικά – κοστούμια: Νικόλαος Μαρμαροτούρης -Ανδρονίκη Αβδελιώτη
  • Μουσική: Σίσσυ Βλαχογιάννη
  • Έπαιξαν οι μουσικοί: Μυρσίνη Βεστάκη, Βαρβάρα Τσότρα, Σίσσυ Βλαχογιάννη

Παίζουν:

  • Ανδρονίκη Αβδελιώτη
  • Λάζαρος Βαρτάνης
  • Ελεάννα Παναγουλέα