Κριτική θεάτρου: Είδαμε “Εδουάρδος ο Β’”του Κρίστοφερ Μάρλοου / Θέατρο Αθηναϊκή Σκηνή Κάλβου-Καλαμπόκη.

Ιδιαίτερη, τολμηρή παράσταση, που σίγουρα θα δώσει τροφή για σκέψη και συζητήσεις εφόσον την παρακολουθήσεις με ανοιχτό μυαλό, ώστε να διαπιστώσεις το πόσο τραγικά  επίκαιρα νοήματα επαναλαμβάνονται στην εποχή μας έπειτα από τον σχεδόν μισό αιώνα που μας χωρίζει από την συγγραφή του έργου.

Σε ένα υπέροχο νεοκλασσικό κτίριο κάτω από την σκιά της Ακρόπολης, εδρεύει η Αθηναϊκή Σκηνή όπου, διαβάζοντας το πρόγραμμα της παράστασης, από το 2008 πρωτοεμφανίστηκε σαν επαγγελματικός θίασος και έκτοτε έχει ανεβάσει ξεχωριστές παραστάσεις, κλασσικές και σύγχρονες («Βόϋτσεκ», «Οι τρελοί της Βαλένθια», «Γειτόνισσες»). Διαβάζοντας τα –ομολογουμένως- εντυπωσιακά και πλούσια βιογραφικά των ιδρυτών της «Σκηνής» αλλά και των συντελεστών της παράστασης, δεν είναι απορίας άξιο που ασχολήθηκαν με το ανέβασμα ενός τόσο σκληρού και διαχρονικού έργου.

Η παράσταση διαθέτει κινηματογραφικό ρυθμό, ανατροπές που κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή (σοφή επιλογή να μην υπάρχει διάλειμμα ώστε να μην χαθεί η ροή των καταιγιστικών εξελίξεων) και φωτίζει πλήρως τα ιστορικά γεγονότα της βασιλείας του Εδουάρδου Β’, ο οποίος επαναφέρει από την εξορία τον αγαπημένο του Γκάβεστον, την ημέρα που ανεβαίνει στον θρόνο, χαρίζοντάς του πλούτη, δύναμη και πολιτικά αξιώματα, γεγονός που τον φέρνει σε αντίθεση με τους ευγενείς και τον κλήρο, αλλά και με την σύζυγό του, Βασίλισσα Ισαβέλλα που παραγκωνισμένη, κάνει τα πάντα για να ξανακερδίσει – μάταια-  την εύνοιά του. Την ώρα που η χώρα ταλαιπωρείται από εσωτερικά προβλήματα και απειλείται από εξωτερικούς εχθρούς, η προκλητική συμπεριφορά του Εδουάρδου του Β΄ προκαλεί την συστράτευση όσων έχουν αντίθετα συμφέροντα, με τραγικά αποτελέσματα για όλους.

Η μικρή σκηνή διόλου δεν αφαιρεί από την ένταση της παράστασης (ίσως και να λειτουργεί θετικά τελικά). Οι σκοτεινοί τοίχοι, ντυμένοι με μαύρο πλαστικό και ένας πίνακας με το γυμνό κορμί του Εδουάρδου, δίνουν το «χρώμα» της παράστασης, ενώ στο ιδιαίτερο ύφος και την ατμόσφαιρα προσθέτουν τα ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ κοστούμια του Κοραή Δαμάτη που έχει αναλάβει και την στρωτή σκηνοθεσία μιας παράστασης που λειτουργεί καλοκουρδισμένα και ισομερώς μοιρασμένη σε νοήματα, παραβολές και έννοιες. Όσο πολύ κι αν τονίζεται η ερωτική εμμονή του Εδουάρδου στον Γκάβεστον, τόσο ισομοιρασμένη παρουσιάζεται η εμμονή κατάκτησης της εξουσίας από τον Μόρτιμερ και τους υπόλοιπους ευγενείς. Που μπορεί να οδηγηθεί κανείς τυφλωμένος από τον έρωτα ή τυφλωμένος από τη δύναμη της εξουσίας, συμμαχίες ιερές και ανίερες για την επίτευξη αυτού που ο καθένας θεωρεί θεμιτό, ανθρώπινες σχέσεις που δοκιμάζουν και δοκιμάζονται, ποιος κατέχει τελικά την εξουσία και ποιοι μηχανισμοί τη διατηρούν, πρόσωπα άλλα προκλητικά και άλλα εξαχρειωμένα στο βωμό των φιλοδοξιών τους, η δικαιοσύνη που αποδίδεται είναι πάντα «δίκαιη» (;), είναι μερικά μόνο από τα ερωτήματα που καλείσαι να απαντήσεις με το τέλος της παράστασης. Οι απαντήσεις θεωρώ ότι φαντάζουν απίστευτα όμοιες και τότε και τώρα…  

Όλος ο θίασος παραθέτει σωστές και καλοδουλεμένες ερμηνείες. Θα σταθώ ιδιαίτερα στην σωματική ερμηνεία του Μιχάλη Καλαμπόκη ως Εδουάρδου, στην βαθιά αισθαντική φωνή του Περικλή Μοσχολιδάκη, στα εκφραστικά μάτια του Αλέξανδρου Παπατριανταφύλλου και στην οργισμένη φρεσκάδα του Παύλου Πιέρρου.

Μια ιδιαίτερη παράσταση που αξίζει να ανακαλύψετε.  

        • Χώρος:  Αθηναϊκή Σκηνή,  Τζιραίων  13, Στάση Μετρό Ακρόπολη
        • Συγγραφέας: Κρίστοφερ  Μάρλοου
        • Μετάφραση: Σεραφείμ  Βελέντζας
        • Σκηνοθεσία: Kοραής  Δαμάτης
        • Σκηνικά: Kοραής  Δαμάτης
        • Κοστούμια: Kοραής  Δαμάτης
        • Φωτισμοί: Σπύρος  Κάλδαρης
        • Παίζουν:

Εδουάρδος ο Β΄: Μιχάλης Καλαμπόκης,

Μόρτιμερ: Περικλής Μοσχολιδάκης,

Βασίλισσα Ισαβέλλα: Ιωάννα Αγγελίδη,

Κόμης Λάνκαστερ: Βασίλης Πουλάκος,

Κόμης Γουόργουικ: Γιώργος Μπούγος,

Κόμης Κεντ: Αλέξανδρος Παπατριανταφύλλου,

Γκάβεστον: Φώτης Τσοτουλίδης,

Σπένσερ: Στέφανος Οικονόμου,

Μπάλντοκ: Δημήτρης Νικολόπουλος,

Πρίγκιπας Εδουάρδος ο Γ΄: Παύλος Πιέρρος,

Κόμης Λέστερ: Γιώργος Κουσκουλής,

Ηγούμενος: Αριστοτέλης Αναστασίου,

Αγγελιοφόρος: Ανδρέας Ιωάννου,

Φρουρός: Θάνος Σκόπας  

Στην παράσταση παίρνουν μέρος και σπουδαστές της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης Κάλβου – Καλαμπόκη «Αθηναϊκή Σκηνή»

          • Διάρκεια: 1 ώρα και 40 λεπτά
          • Τιμές Εισιτηρίων:  12€, 10€ μειωμένο
          • Πληροφορίες: Προπώληση – κρατήσεις: 210 9222300
  • Παραστάσεις:  Σάββατο: 21:00, Κυριακή: 20:00
        • Φωτογραφίες:  Χρήστος Κοτσιρέας, Γιώργος Στριφτάρης
        • Βοηθός Σκηνοθέτη: Αναστασία Τσούτση