Κριτική θεάτρου:Είδαμε την «Λυσσασμένη γάτα» στο Θησείον-ένα θέατρο για τις τέχνες.

Με την πατίνα του κλασσικού θεάτρου και μεταφέροντας χρώματα και αρώματα του Αμερικανικού Νότου, το πολυεπίπεδο έργο του Tennesse Williams τυγχάνει ενός αξιοπρεπέστατου ανεβάσματος με σεβασμό στο κείμενο, ρυθμό, γρήγορες εναλλαγές και σωστές ερμηνείες.

Με αφορμή τα γενέθλια του πατέρα της οικογένειας – σημαντικού βαμβακοπαραγωγού, οι δυο γιοι του με τις συζύγους τους και με τα παιδιά τους (ο ένας εξ αυτών) επιστρέφουν στην πατρική οικία για τον εορτασμό της επετείου. Κατά την διάρκεια της παραμονής τους εκεί πληροφορούνται από τον οικογενειακό ιατρό πως ο πατέρας τους είναι βαριά άρρωστος και σύντομα θα πεθάνει. Από εκείνη την στιγμή ξεκινά ένα ανελέητο ξεγύμνωμα των χαρακτήρων των ηρώων με αφορμή την διεκδίκηση της πατρικής περιουσίας φέρνοντας στο φως εσωτερικά πάθη, ταραγμένες σχέσεις και καλά κρυμμένες αλήθειες.

Ο πρωτότοκος γιος αντιπαραθέτει τον υποκριτικό καθωσπρεπισμό του με τη δημιουργία της «αγίας» αμερικανικής οικογένειας και τις σωστές σπουδές για να αναλάβει την πατρική περιουσία σε αντιπαραβολή με την ακληρία του αδελφού του, την ακατάλληλη εργασία του και την εξάρτησή του από το ποτό. Ποια όμως είναι η επιθυμία του πατέρα και της μητέρας όταν μάθουν την αλήθεια για την υγεία του πατέρα; Πόσο έτοιμοι είναι να αποδεχθούν αυτήν την αλήθεια και να παραδώσουν την περιουσία τους στα παιδιά τους; Και σε ποιο από τα παιδιά τους; Με ποια κριτήρια θα γίνει η επιλογή του κληρονόμου; Πόσο επίπλαστη είναι η οικογενειακή ευτυχία και ποια η σημασία της αγάπης σε περιόδους κρίσεων;

 

Στον χορό αυτό των εύθραυστων-επίπλαστων σχέσεων και αναπάντητων ερωτημάτων, το κεντρικό πρωταγωνιστικό ζευγάρι, η Μάγκι και ο Μπρικ έχουν να παλέψουν με τους δικούς τους δαίμονες και να αναμετρηθούν με τον αλκοολισμό, τη λανθάνουσα ομοφυλοφιλία, την απόρριψη αλλά και την ακληρία. Θα καταφέρει η Μάγκι να κερδίσει την προσοχή του συζύγου της και να διεκδικήσουν την πατρική περιουσία; Τι έχει τελικά σημασία, η οικονομική ευμάρεια ή η συζυγική ευτυχία;

Οι χαρακτήρες διαδέχονται ο ένας τον άλλον στην σκηνή όπου δεσπόζει το διπλό κρεβάτι του Μπρικ και της Μάγκι, εύστοχος συμβολισμός της σημασίας της συζυγικής εστίας και των οικογενειακών σχέσεων. Τα λιτά σκηνικά με τα παλαιά έπιπλα, οι αισθητικές λεπτομέρειες, τα εξαιρετικά κοστούμια και η διάταξη του χώρου με τους θεατές «μέσα» στην σκηνή λειτουργούν συμπληρωματικά στη δημιουργία κλίματος καθώς διατηρείται αμείωτο το ενδιαφέρον για τις εξελίξεις. Η σκηνοθεσία ισορροπημένη, συνεπής και σοβαρή πετυχαίνει τον στόχο της με αλήθεια και επιδεξιότητα.

Ο κύριος Νικήτας Τσακίρογλου και η κυρία Ελένη Κρίτα με τη στόφα παλαιών θεατρίνων δίνουν βάθος στους ήρωες που ερμηνεύουν και προκαλούν συγκίνηση. Η Μαρία Κίτσου για μια ακόμη φορά σε πλήρη έλεγχο των αστείρευτων εκφραστικών την μέσων μας χαρίζει μια Μάγκι γεμάτη, παράφορη, διεκδικητική, σπαρακτική. Όργωνε την σκηνή για να κερδίσει την προσοχή του συζύγου της, ήταν εκρηκτική στην υπεράσπισή του και χρησιμοποιούσε όλο της το σώμα για να αποδώσει κάθε συναίσθημα. O Ορέστης Τζιόβας κατάφερε να μεταδώσει την άρνηση του Μπρικ να συμβιβαστεί με ημίμετρα και αηδιασμένος και παραιτημένος να βρίσκει παρηγοριά στο ποτό περιμένοντας να συμβεί το «κλικ» που θα τον αφυπνίσει και θα τον λυτρώσει.

Και οι υπόλοιποι ηθοποιοί καταθέτουν μεστές ερμηνείες. Θα σταθώ στη Μέϊ της Μπέτυς Αποστόλου που απέδωσε εύστοχα τη νευρωτική –στα όρια καρικατούρας- άπληστη αμερικανίδα και κερδίζει το στοίχημα.

Τέλος, η απουσία διαλείμματος λειτουργεί βοηθητικά στη διατήρηση του συναισθήματος και της έντασης των συνεχόμενων ανατροπών και εξελίξεων.

  • Χώρος: Θέατρο Θησείον, Τουρναβίτου 7, Θησείο
  • Συγγραφέας: Τενεσί Ουίλιαμς
  • Μετάφραση: Νικορέστης Χανιωτάκης
  • Σκηνοθεσία: Νικορέστης Χανιωτάκης
  • Σκηνικά: Έλλη Λιδωρικιώτη
  • Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
  • Μουσική: Γιώργος Σιτώτης
  • Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
  • Παίζουν:

Μπιγκ Ντάντι: Νικήτας Τσακίρογλου,

Μάγκι: Μαρία Κίτσου,

Μπρικ: Ορέστης Τζιόβας,

Μπιγκ Μάμα: Ελένη Κρίτα,

Γκούπερ: Γεράσιμος Σκαφίδας,

Μέη: Μπέτυ Αποστόλου,

Γιατρός Μπόου: Δημήτρης Ραφαέλος,

Αιδεσιμότατος Τούκερ – παιδί: Δημήτρης Σταματελόπουλος (τρομπέτα),

Υπηρέτρια Σάλυ – παιδί: Μαρία Νίκα (βιολί)

  • Διάρκεια: 100 λεπτά (με διάλειμμα 10 λεπτών)
  • Τιμές Εισιτηρίων: Τετάρτη: Κανονικό: 15€ || Φοιτητές, μαθητές, εκπαιδευτικοί, συνταξιούχοι: 12€ Άνεργοι-ΟΑΕΔ: 10€ // Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή: Κανονικό: 17€ | Φοιτητές, μαθητές, εκπαιδευτικοί, συνταξιούχοι: 14€ || Άνεργοι-ΟΑΕΔ: 10€
  • Διάρκεια Παραστάσεων: από 18/10/2017
  • Παραστάσεις: Τέταρτη: 19:00, Παρασκευή 19:00, Σάββατο 19:00, Κυριακή 19:00
  • Φωτογραφίες: Αγγελική Κοκκοβέ
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Εύα Οικονόμου – Βαμβακά