Προς συμφωνία Wind – Forthnet για διαδικτυακή μετάδοση της Νova

Μια νέα συμφωνία στη συνδρομητική τηλεόραση που μπορεί να ταράξει τα νερά στην αγορά περιεχομένου, κυοφορείται αυτήν τη περίοδο.

Η Wind Hellas, στο πλαίσιο εισόδου της στη συνδρομητική τηλεόραση, εξετάζει το ενδεχόμενο συνεργασίας με τη Forthnet (Νova). Στόχος των δύο πλευρών είναι η Wind να διαθέσει στους πελάτες της, και όχι μόνον, το περιεχόμενο της Forthnet.

H συμφωνία, εφόσον υλοποιηθεί, είναι μοναδική, με την έννοια ότι για πρώτη φορά ένας πάροχος θα διαθέσει στη χονδρική, δηλαδή σε άλλον πάροχο, το περιεχόμενο που διαθέτει μέχρι σήμερα αποκλειστικά. Η τάση αυτή υπαγορεύεται από το γεγονός ότι το κόστος του περιεχομένου παραμένει υψηλό, παρά τη συρρίκνωση των διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, και ένας τρόπος για να μειωθεί είναι να φτάσει σε περισσότερους πελάτες μέσω αντίστοιχων συνεργασιών. Η Forthnet θα αποκτήσει μια νέα πηγή εσόδου που χρειάζεται, ενώ η Wind Hellas από την άλλη πλευρά θα έχει πρόσβαση σε μοναδικό περιεχόμενο, όπως είναι οι αγώνες της Super League.

H Wind, πάντως, θα ακολουθήσει διαφορετικό μοντέλο διάθεσης του περιεχομένου που θα αποκτήσει απ’ ό,τι η Forthnet. Η εταιρεία θα αξιοποιήσει αποκλειστικά την τεχνολογία Internet Protocol TV (IPTV), δηλαδή η μετάδοση θα γίνει αποκλειστικά μέσω του Internet.

Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι καθώς οι ευρυζωνικές συνδέσεις αυξάνονται σε αριθμό αλλά και σε χωρητικότητα, η αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης θα στρέφεται προς την τεχνολογία IPTV. Προς την κατεύθυνση αυτή ωθείται και η αγορά των αποκαλούμενων «έξυπνων τηλεοράσεων» (smart TV), οι πωλήσεις των οποίων έχουν ξεπεράσει αυτές των παραδοσιακών συσκευών. Σύμφωνα με την GfK, στο α΄ εξάμηνο του 2017, οι πωλήσεις «έξυπνων τηλεοράσεων» στον πλανήτη αντιστοιχούσαν στο 59% των πωλούμενων συσκευών, αντί 51% που ήταν πέρυσι. Ξεπέρασαν δηλαδή τα 60 εκατ. συσκευές σε σύνολο περίπου 110 εκατ. που πωλήθηκαν τους πρώτους έξι μήνες τους έτους.

Η Wind δεν θα πουλάει μόνον στους πελάτες της, δηλαδή σε όσους προσφέρει τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες. Θα διαθέτει αποδεσμοποιημένη την υπηρεσία σε όποιον ενδιαφέρεται, όπως ακριβώς ισχύει με τις υπηρεσίες OTE TV και Nova. Στην πράξη θα ακολουθήσει ένα μοντέλο ανάπτυξης ανάλογο με εκείνο της Netflix (ΟΤΤ player) και προφανώς η συμφωνία με τη Forthnet δεν θα είναι η μοναδική που θα επιδιώξει η επιχείρηση. Tο βασικό σετ προσφερόμενων υπηρεσιών αναμένεται να κλείσει μέσα στους επόμενους μήνες, με στόχο μέχρι τα Xριστούγεννα η εταιρεία να είναι σε θέση να προσφέρει πολλαπλά πακέτα στους πελάτες της.

Το άνοιγμα της συγκεκριμένης αγοράς εκτιμάται ότι θα προκαλέσει ισχυρή ζήτηση για τα αποκαλούμενα δίκτυα νέας γενιάς. Ηδη ώς ένα βαθμό αυτό ισχύει, με την αύξηση των συνδέσεων VDSL. Ειδικοί της αγοράς αναφέρουν ότι οι συνδέσεις αυτού του είδους μπορούν να στηρίξουν σήμερα τη απρόσκοπτη μετάδοση μέχρι και δύο διαφορετικών προγραμμάτων υψηλής ευκρίνειας ταυτόχρονα. Η χρήση όμως οπτικών ινών, με τη σχεδόν απεριόριστη χωρητικότητα, αναμένεται να καταστήσει τη συνδρομητική τηλεόραση, από δορυφορική που χαρακτηρίζεται σήμερα, καλωδιακή. Αυτό ώς ένα βαθμό έχει επιτευχθεί ήδη στις ΗΠΑ.

Σύμφωνα με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), στο τέλος του 2016 υπήρχαν κάτι περισσότερο από 1 εκατ. συνδέσεις/συνδρομές, εκ των οποίων το 95% βασιζόταν σε δορυφορική μετάδοση. Λιγότερο από το 5% βασίζεται στη μετάδοση τηλεοπτικού σήματος μέσω IPTV, κάτι που όμως αναμένεται να μεταβληθεί στο μέλλον, καθώς το εύρος ζώνης στις τηλεφωνικές γραμμές αυξάνεται. Επίσης, η συγκεκριμένη τεχνολογία δεν απαιτεί τη χρήση δορυφορικής κεραίας, καθιστώντας χαμηλότερο το αρχικό κόστος εγκατάστασης της υπηρεσίας. Το κόστος αυτό δεν επηρεάζει σήμερα τον καταναλωτή, αφού συνήθως απορροφείται από τον προμηθευτή (OTE TV, Νova). Μακροπρόθεσμα, ωστόσο, ο καταναλωτής το αποπληρώνει, είτε με τη μορφή μακροχρόνιου συμβολαίου είτε μέσω αυξημένου μηνιαίου κόστους. Στην Ελλάδα, υπηρεσίες IPTV προσφέρουν όλοι ανεξαιρέτως οι πάροχοι, συμπεριλαμβανομένων των Vodafone και Cyta Hellas.

 

 

Βαγγέλης Μανδραβέλης