Το Facebook κρυφακούει τι λέμε μέσω του μικροφώνου του κινητού και δεν είναι παράνοια!

Το Facebook κρυφακούει τι λέμε μέσω του μικροφώνου του κινητού και δεν είναι παράνοια!

Είναι μερικές συμπτώσεις (;) που κάνουν πολλούς και συχνά να αναρωτιούνται αν το smartphone τους, τους ακούει.

Μπορεί για παράδειγμα να συζητάμε με κάποιον φίλο μας για ένα ταξίδι που επιθυμούμε και την επόμενη μέρα να λαμβάνουμε διαφημίσεις στο Facebook για φτηνές πτήσεις προς τη χώρα των ονείρων μας. Τι συμβαίνει; Μας ακούνε στ’ αλήθεια τα smartphone μας;..

Σκεφτείτε πόσες φορές έχετε αποδεχτεί τους όρους κάποιας νέας εφαρμογής ή λογισμικού που κατεβάσατε στο smartphone σας χωρίς καν να τους διαβάσετε ή όλες τις φωτογραφίες, τα βίντεο και τα check-in που κάνετε στο Facebook, δίνοντάς του διαρκώς πληροφορίες για τη ζωή σας. Σύμφωνα με τον Δρ. Peter Henway, ανώτερο σύμβουλο σε εταιρία ασφαλείας του Διαδικτύου και πρώην λέκτορα/ερευνητή στο Πανεπιστήμιο Edith Cowan, η γρήγορη απάντηση στο ερώτημα είναι «ναι», αλλά ίσως με έναν τρόπο που δεν είναι τόσο διαβολικός όσο ακούγεται.
Προκειμένου το smartphone σας να δίνει πραγματικά προσοχή και να καταγράφει αυτά που λέτε, πρέπει να υπάρξει μια λέξη-ενεργοποιητής. Ελλείψει αυτών των ενεργοποιητών, τα δεδομένα που παρέχετε επεξεργάζονται μόνο μέσα στο δικό σας τηλέφωνο. Αλλά τυχόν εφαρμογές τρίτων που έχετε στο τηλέφωνό σας, για παράδειγμα το Facebook, εξακολουθούν να έχουν πρόσβαση σε αυτά τα «μη ενεργοποιημένα» δεδομένα. Και αν τα χρησιμοποιούν ή όχι , εξαρτάται πραγματικά από αυτές τις εφαρμογές.
O Peter Henway εξηγεί στο Vice, ότι εφαρμογές όπως το Facebook ή το Instagram θα μπορούσαν να έχουν χιλιάδες τέτοιες λέξεις-ενεργοποιητές. Μια συνηθισμένη συζήτηση με έναν φίλο θα μπορούσε να διαθέτει τέτοιες λέξεις ικανές, αν και οι εταιρείες όπως το Facebook ισχυρίζονται ότι αρνούνται να ακούνε τις συνομιλίες μας. «Βλέποντας τη Google να είναι “ανοικτή” σε αυτό, θα υπέθετα ότι κι οι υπόλοιπες εταιρείες κάνουν το ίδιο», λέει ο P. Henway. «Πραγματικά, δεν υπάρχει λόγος να μην το κάνουν. Έχει λογική από την άποψη του μάρκετινγκ και ο νόμος το επιτρέπει, άρα υποθέτω ότι το κάνουν, όμως δεν υπάρχει τρόπος να είμαστε σίγουροι».

Με αυτό κατά νου, ο Αυστραλιανός δημοσιογράφος αποφάσισε να κάνει ένα πείραμα. Δύο φορές την ημέρα, για πέντε ημέρες, έλεγε συγκεκριμένες φράσεις, οι οποίες θα μπορούσαν θεωρητικά να χρησιμοποιηθούν ως ενεργοποιητές. Οι φράσεις ήταν «σκέφτομαι να επιστρέψω στο πανεπιστήμιο» και «χρειάζομαι φθηνά πουκάμισα για δουλειά». Στη συνέχεια παρακολούθησε προσεκτικά τις διαφημίσεις στο Facebook για τυχόν αλλαγές.

Ξαφνικά, εμφανίστηκαν μαθήματα σε διάφορα πανεπιστήμια και μάρκες που προσέφεραν φθηνά ρούχα. Μια συνομιλία επίσης με έναν φίλο, στην οποία δήλωνε ότι είχαν τελειώσει τα δεδομένα του, έφερε μια διαφήμιση σχετικά με ένα φτηνό πακέτο 20 GB. Και παρόλο που οι προσφορές ήταν όλες καλές, το όλο θέμα ήταν τρομακτικό.

Το Facebook κρυφακούει όλες τις συζητήσεις μας διαρκώς, όπως αποκαλύπτει ο Independent. Συγκεκριμένα, η Facebook εφαρμογή στο τηλέφωνό μας χρησιμοποιεί το μικρόφωνο της συσκευής για να παρακολουθεί τις συζητήσεις μας και κατόπιν να μας προσφέρει διαφημίσεις για προϊόντα σχετικά με το αντικείμενο συζήτησης. Το χαρακτηριστικό υπάρχει εδώ και δύο χρόνια, αλλά πρόσφατα αποκαλύψεις καθηγήτριας επικοινωνιών προβληματίζουν. «Το εργαλείο φαίνεται πως χρησιμοποιεί τον ήχο που συγκεντρώνει όχι απλά για να βοηθήσει τους χρήστες, αλλά για να ακούσει τις συζητήσεις τους και να τους προσφέρει μια σχετική διαφήμιση» δηλώνει η καθηγήτρια Μαζικών Επικοινωνιών Kelli Burns, του South Florida University. Μάλιστα, προσπαθώντας να αποδείξει τη θεωρία της, μιλούσε για συγκεκριμένα θέματα με το τηλέφωνο κοντά της και παρατήρησε πως διαφημίσεις σχετικές με τη συζήτησή της έκαναν την εμφάνισή τους στο News Feed του Facebook.
Το Facebook δήλωσε ξεκάθαρα πως «δε χρησιμοποιεί τον ήχο του μικροφώνου για να ενημερώσει τις διαφημίσεις του ή το News Feed.

Οι επιχειρήσεις μπορούν να προσφέρουν σχετικές διαφημίσεις βασισμένες στα ενδιαφέροντα του χρήστη και άλλες δημογραφικές πληροφορίες, αλλά όχι μέσω της συλλογής ηχητικών δεδομένων». Το help page του εξηγεί πως ο ήχος χρησιμοποιείται για να διαπιστωθεί η δραστηριότητα γύρω από το τηλέφωνο, ώστε να είναι πιο εύκολο να αναρτήσει ο χρήστης το τι συμβαίνει γύρω του. Το χαρακτηριστικό είναι ενεργοποιημένο μόνο στις ΗΠΑ έως τώρα και οι χρήστες βλέπουν ένα εικονίδιο με μια μικρή κυματομορφή στο πεδίο του Status Update.

Ο P. Henway υποστηρίζει ότι αν και κανένα δεδομένο δεν είναι εγγυημένα ασφαλές και ιδίως διαχρονικά, αλλά, σήμερα, το 2018 καμία εταιρεία δεν πουλά τα δεδομένα απευθείας στους διαφημιζόμενους. Όμως, ναι, τα τηλέφωνά μας, μάς ακούνε και οτιδήποτε λέμε γύρω από τα τηλέφωνά μας θα μπορούσε ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί εναντίον μας. Πάντως ο P. Henway εκτιμά πως δεν είναι κάτι που οι περισσότεροι άνθρωποι πρέπει να φοβούνται. «Αν δεν είστε δημοσιογράφος, δικηγόρος ή δεν έχετε κάποιον ρόλο με ευαίσθητες πληροφορίες, η πρόσβαση στα δεδομένα σας το πολύ να φθάσει μέχρι τους διαφημιστές», λέει.

 

Τι ισχύει τελικά και πώς θα προστατευτώ;

Μετά τη θύελλα που ξέσπασε στα social media λόγω της «αποκάλυψής» της, η Burns υποχρεώθηκε να ανασκευάσει μερικώς, λέγοντας ότι ενδέχεται να είχε πραγματοποιήσει και σχετικές αναζητήσεις στο Google. Σύμφωνα με την ίδια, ο λόγος που το δημοσιοποίησε ήταν για να χτυπήσει ένα καμπανάκι στους χρήστες εκείνους που μοιράζονται απλόχερα κάθε στιγμή της ζωής τους μέσω του Facebook.

Το γεγονός, πάντως, ότι η εταιρεία παραδέχεται τη χρήση του μικροφώνου ακόμη κι αν αρνείται κατηγορηματικά ότι χρησιμοποιεί τα δεδομένα για διαφημιστικούς λόγους, εγείρει προβληματισμούς.

Αν και είναι εξαιρετικά απίθανο η εταιρεία να καταγράφει και να επεξεργάζεται έναν τόσο τεράστιο όγκο δεδομένων, από εκατομμύρια χρήστες που έχουν κατεβάσει την επίσημη εφαρμογή του Facebook στο smartphone τους, υπάρχει ένας τρόπος να έχετε το «κεφάλι σας ήσυχο».

Μπαίνετε στις ρυθμίσεις ασφαλείας του κινητού σας, επιλέγετε Ρυθμίσεις >> Εφαρμογές >> Facebook  >> Άδειες  >> Μικρόφωνο και απενεργοποιείτε τη σχετική επιλογή.