Τουρκικές «φίρμες» κάνουν απόβαση στο Νησί των Ανέμων.

 

Το διάσημο κοσμηματοπωλείο «Gasia», αλλά και το κλαμπ «Reina» που δέχτηκε την επίθεση των τζιχαντιστών στην Κωνσταντινούπολη εγκαθίστανται στο Νησί των Ανέμων. Επόμενο βήμα η Καλντέρα στη Σαντορίνη και το Κολωνάκι

Οι τρομοκρατικές επιθέσεις και το ασταθές πολιτικό κλίμα στην Τουρκία αναγκάζουν τους ευκατάστατους γείτονες να «μεταναστεύσουν» στα κοσμοπολίτικα ελληνικά νησιά, πληρώνοντας χρυσάφι προκειμένου να στήσουν εκεί τις επιχειρήσεις τους.

Ο νεαρός υπάλληλος με την ευγενική φυσιογνωμία, μιλώντας σπαστά ελληνικά καλωσορίζει τους πρώτους πελάτες στο κοσμηματοπωλείο «Gasia» που άνοιξε πριν από λίγες ημέρες στα Ματογιάννια, στο δρομάκι με τους διάσημους οίκους μόδας, τα ντιζαϊνάτα καταστήματα και τα μικρομάγαζα με εποχικά είδη ένδυσης και αναμνηστικών. Πρόκειται για το πιο πολυσύχναστο σοκάκι της Μυκόνου, εκεί όπου οι ενδιαφερόμενοι επιχειρηματίες θα πρέπει να υπολογίσουν εκτός από την καταβολή του ενοικίου που κυμαίνεται από 6.000 έως 9.000 ευρώ για χώρο περίπου 50 τ.μ., το κόστος αγοράς του «αέρα» – από 100.000 έως 300.000 ευρώ τουλάχιστον.

Ωστόσο, οι Τούρκοι ιδιοκτήτες του εν λόγω κοσμηματοπωλείου, τα αδέλφια Ισκεντέρ και Χερμάν Οζκάγια, δεν φαίνεται να καταλαβαίνουν ούτε από τον πανάκριβο μεν, κοπανιστό δε «αέρα», ούτε από το δυσθεώρητο για πολλούς κόστος των ενοικίων. Ποντάρουν στην ιδιαίτερα ανεβασμένη εδώ και μια τριετία αγορά του νησιού και φυσικά στους βαθύπλουτους Αραβες και Ρώσους τουρίστες που το επισκέπτονται τακτικά. Το να δώσουν, λοιπόν, 9.000 ευρώ ως μηνιαίο μίσθωμα για μια τρύπα και ποιος ξέρει πόσες δεκάδες ή εκατοντάδες ακόμα χιλιάδες ευρώ «αέρα» για το κατάστημα που πέρυσι φιλοξενούσε τη γυναικεία φίρμα ένδυσης Juicy Couture, δεν είναι δα και τόσο σημαντικό γι’ αυτούς.

Οταν το φθηνότερο κόσμημα στη βιτρίνα του «Gasia» κοστίζει 1.000 και το ακριβότερο 100.000 ευρώ, έχοντας μάλιστα πελάτες του βεληνεκούς της Σάρα Τζέσικα Πάρκερ, της Οπρα Γουίνφρεϊ και της Σάρον Στόουν, δεν χρειάζονται και ιδιαίτερες γνώσεις μαθηματικών για να καταλάβεις αν οι ιδιοκτήτες του θα δυσκολευτούν να βγάλουν τα έξοδά τους.

Εγκαταλείπουν το Μπόντρουμ

Ωστόσο, η είδηση δεν είναι το κόστος των πολύτιμων κοσμημάτων στη βιτρίνα και τις θυρίδες του, αλλά οι λόγοι που ώθησαν όχι μόνο τη συγκεκριμένη τουρκική επιχείρηση, αλλά και άλλες πολλές, όπως το φημισμένο κλαμπ διασκέδασης «Reina», να σκεφτούν σοβαρά το ενδεχόμενο να επενδύσουν σε ελληνικό έδαφος.

Είναι γνωστό στους μεσιτικούς κύκλους ότι το πιο διάσημο τουρκικό κλαμπ-εστιατόριο σκανάρει εδώ και έναν χρόνο τις παραλίες της Μυκόνου αναζητώντας το ιδανικό σημείο για ανοίξει το παράρτημά του.

Οσον αφορά στο «Gasia», διαθέτει δύο μεγάλα καταστήματα, το ένα στην περιοχή Νισάντασι, που θεωρείται το Κολωνάκι της Κωνσταντινούπολης, και το άλλο στην Αλικαρνασσό (Μπόντρουμ) με την έντονη νυχτερινή ζωή και την κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα, η οποία έχει αρχίσει να καταρρέει σαν χάρτινος πύργος εξαιτίας των τρομοκρατικών επιθέσεων και της έκρυθμης πολιτικής κατάστασης που επικρατεί στο εσωτερικό της γείτονος.

Το τρομοκρατικό χτύπημα στο αεροδρόμιο «Ataturk» με τους 45 νεκρούς και τους εκατοντάδες τραυματίες, το αποτυχημένο πραξικόπημα κατά του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν που ακολούθησε, το χτύπημα στο «Reina» με τους 39 νεκρούς και τη διπλή έκρηξη κοντά στο στάδιο «Vodafone Arena» της Μπεσίκτας στο ευρωπαϊκό τμήμα της Κωνσταντινούπολης, με τους 29 νεκρούς και τους 166 τραυματίες, δεν επηρέασαν μόνο τον τουρισμό της Κωνσταντινούπολης αλλά και εκείνον της Αλικαρνασσού.

Χαρακτηριστικό είναι ότι τις τελευταίες εβδομάδες το κοσμοπολίτικο θέρετρο με τα πεντάστερα ξενοδοχεία δέχεται βροχή ακυρώσεων, οι οποίες αφορούν κυρίως την άφιξη Ευρωπαίων τουριστών και δη Γερμανών που φοβούνται να ταξιδέψουν στην Τουρκία.

Και δεν είναι μόνο η Μύκονος που διαθέτει πρόσφορο έδαφος για επενδύσεις, αλλά και η Σαντορίνη, η οποία ως γνωστόν αποτελεί παγκόσμιο πόλο έλξης ευκατάστατων τουριστών από όλα τα μήκη και πλάτη της Γης. Οι Τούρκοι, σύμφωνα με μεσίτες του νησιού, δείχνουν ζωηρό ενδιαφέρον για καταστήματα στην Οία, στα Φηρά και σε καταστήματα που βρίσκονται σε πολυσύχναστα σοκάκια της Καλντέρας, για τα οποία η αγορά και μόνο του «αέρα» μπορεί να φτάσει και τις 150.000 ευρώ για κατάστημα 40-50 τ.μ. Στο Νησί των Ανέμων, αρκετοί ιδιοκτήτες ακινήτων τα οποία διατίθενται για εμπορική χρήση, δέχθηκαν κατά τη διάρκεια του χειμώνα κρούση από Τούρκους επιχειρηματίες προκειμένου να τα νοικιάσουν ή ακόμα και να τα αγοράσουν.

Αγοράζουν βίλες

Το ενδιαφέρον, όμως, των γειτόνων δεν μένει μόνο σε επιχειρηματικό επίπεδο. Σύμφωνα με τους μεσίτες που δραστηριοποιούνται στη Μύκονο και σε άλλα νησιά των Κυκλάδων, δείχνουν έντονη επιθυμία να αγοράσουν και εξοχικές κατοικίες. Ειδικά στη Μύκονο τον τελευταίο καιρό πραγματοποιούνται αρκετές και σημαντικές αγοραπωλησίες πολυτελών επαύλεων, καθώς, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, μετά το πραξικόπημα του περασμένου Ιουλίου και γενικότερα λόγω του ασταθούς περιβάλλοντος που επικρατεί στην περιοχή, με επίκεντρο τη Συρία, η Ελλάδα και δη τα νησιά μας έχουν γίνει πόλος έλξης οικονομικά ευκατάστατων Τούρκων, που εκτός από τα σπίτια, αποκτούν την άδεια παραμονής για πέντε χρόνια και δικαίωμα πρόσβασης σε όλη την Ευρώπη.

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει για τους γείτονες και η αγορά ακινήτων στην Αθήνα, με το Ψυχικό και κυρίως τα νότια προάστια (Γλυφάδα, Βούλα, Π. Φάληρο, Βάρκιζα) να βρίσκονται πρώτα στη λίστα των προτιμήσεών τους.  Δεν είναι λίγοι εκείνοι που επιλέγουν να επενδύσουν σε ομάδα ακινήτων στο κέντρο της Αθήνας, συνολική αξίας 250.000-300.000 ευρώ, ενώ άλλοι αναζητούν ολόκληρες πολυκατοικίες.

Και ο «δικός μας» Τσαγκαράκης φεύγει

Εδώ και χρόνια ήταν ένας από τους πιο γνωστούς επιχειρηματίες του Νησιού των Ανέμων. Με ενεργή παρουσία στο μυκονιάτικο lifestyle και δύο κοσμηματοπωλεία στη Χώρα, το ένα εκ των οποίων μεταμόρφωσε σε πιτσαρία, ο κ. Γιώργος Τσαγκαράκης αποφάσισε να εγκαταλείψει το κοσμοπολίτικο νησί λέγοντας χαρακτηριστικά: «Οταν αλλάξουν τα πράγματα και βελτιωθούν οι συνθήκες μπορεί να επανέλθω».

Η αποχώρηση του κοσμηματοπώλη από τη Μύκονο, εν όψει μάλιστα της τουριστικής περιόδου, έχει συζητηθεί πολύ και δεν είναι λίγοι αυτοί που αναρωτιούνται τι ήταν αυτό που τον έκανε να πουλήσει τα μαγαζιά του και να αποχωρήσει. Ο ίδιος μιλώντας στο «ΘΕΜΑ» εξήγησε τον λόγο: «Κάναμε μια εντυπωσιακή πιτσαρία, η οποία πήγε πολύ καλά, προκειμένου να επεκταθούμε με εξωστρέφεια και franchise και σε άλλα μέρη του κόσμου. Αυτό αφορά ένα περσινό πρότζεκτ. Ωστόσο, φέτος τα πράγματα έχουν αλλάξει κι εμείς οι επιχειρηματίες πρέπει να προσαρμοζόμαστε στις εποχές, γιατί εκεί που τα στρώνουμε, εκεί αλλάζουν». Και επισήμανε: «Εξω έχουν φτιαχτεί μεγάλα μαγαζιά που μαζεύουν πολύ κόσμο, με αποτέλεσμα να αλλάξουν οι ισορροπίες. Ετσι, λοιπόν, πρέπει να αλλάξεις κι εσύ για να μπορείς να προσαρμοστείς στις περιστάσεις. Το νησί γίνεται Ιμπιζα».

Αναφερόμενος στο πού κατέληξαν τα δύο κοσμηματοπωλεία όταν άλλαξαν χέρια, ο κ. Τσαγκαράκης είπε: «Τη μία επιχείρηση την πήρε μια κυρία από τη Νάξο που ασχολείται με εμπόριο ρούχων και την άλλη μια μεγάλη αλυσίδα κοσμημάτων. Επέλεξα να το δώσω σε αυτή την αλυσίδα κοσμημάτων για να μη διαταράξω την πιάτσα. Ημασταν εκεί, στη σειρά, πέντε-έξι κοσμηματοπωλεία και αν και είχα πολλές προτάσεις, το έδωσα σε μια επιχείρηση που είχε το ίδιο αντικείμενο για να συνεχίσει η πιάτσα να έχει τον ίδιο χαρακτήρα. Αυτή η αλυσίδα έχει κοσμήματα προσιτής αξίας, στα οποία θα μπορέσει να ανταποκριθεί το κοινό της Μυκόνου. Το δικό μας κατάστημα είχε βαριά κοσμήματα, μεγάλης αξίας και τελευταία ο κόσμος δεν μπορούσε να ανταποκριθεί διότι πλέον τρώει τα λεφτά του στη διασκέδαση».

Μάλιστα δεν παραλείπει να αναφερθεί και στους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο νησί τονίζοντας ότι έχουν γονατίσει από τη βαριά φορολογία: «Πλέον μπαίνουν πολλοί ξένοι επενδυτές γιατί οι Ελληνες αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στην επιχειρηματικότητα με τους φόρους που έχουν επιβληθεί. Δεν είναι δυνατόν να δουλεύουμε και να πληρώνουμε φόρους 80%.  Δεν έκλεισα τα καταστήματα. Τα καταστήματα δεν έκλεισαν. Πουλήθηκαν».

 

Πηγη